Reakce ke kursu Vliv technologii na školství RVP_VT21 – téma druhé
V rámci e – learningového kursu přemýšlíme o tom, jak by mělo vypadat vzdělávání pro 21. století. Lektoři i účastníci shromáždili a stále shromažďují neuvěřitelné množství námětů a názorů, otevřeli řadu témat, zabýváme se vlivem nejrůznějších technologií.
Já se na téma chci podívat odjinud. Co chci, aby si mí synové odnesli ze studií?
Nemyslím, že budou v životě šťastnější, když budou umět vyjmenovat všechny prvky periodické tabulky, data narození kdekoho a data všech možných válek, kdekterého plže, mlže a hlavonožce a země, kde se těží nejvíc uhlí. A přestože učím počítače – IKT – nebo právě proto, si také nemyslím, že budou šťastnější, když budou umět pracovat s Excelem, tabletem nebo znát součásti PC.
Byla bych ráda, kdyby:
- byli ve škole rádi
- naučili se jazyky a logicky uvažovat
- je někdo dokázal nadchnout pro svůj předmět.
Je mi úplně jedno, jestli to bude prostřednictvím technologií nebo bez nich.
Když jsem byla na gymnáziu, učila nás češtinu prof. Ročková, impozantní dáma, která dělala nejednou deset věcí, povídala, zkoušela, posílala materiály, vybírala taháky, recitovala, kontrolovala práce a hlavně zářila. Bylo jasné, že jí to baví. Dokázala, podle mne nemožné – všichni (i ti nejzarytější technici), začali číst krásnou literaturu a psát zajímavé práce.
Mám kolegyni, která učí výtvarku. Když se podívám na to, co se studenty dokáže vytvořit, nechápu, jak to dělá. Že jeden, nebo dva nadaní studenti vyrobí zajímavou výtvarnou práci, to chápu, ale jak to dokáže vymámit z každého, mi není jasné. Prostě umí ve studentech „něco“ rozsvítit.
Mám kamaráda Honzu, dnes je to významný manažer. Umí stanovovat cíle a kritéria. Po svých dětech chce, aby plnili to, čemu jsme začali říkat Honzovo minimální kritérium (týká se gymnázií, pro základku by to asi nestačilo):
„ Dítě by mělo mít na vysvědčení alespoň jednu jedničku z libovolného předmětu, který se nejmenuje výchova“
A proč? No prostě proto, že je celkem jedno, v čem dítě vyniká, co ho baví, ale alespoň jeden předmět by to být měl.
A proč ne výchovy? No přece proto, že když dostanu špatnou známku třeba z hudební výchovy, tak to znamená, že mne někdo špatně hudebně vychoval. Tudíž známka vlastně hodnotí vyučujícího a nikoli žáka. (Tady si dovolím profesní vsuvku – domnívám se, že IKT patří do výchov J )
Článek jsem pojmenovala „Jakou chci školu pro své budoucí vnuky“. Zatím žádné nemám a ani v nebližších letech to neplánuji, jen bych ráda zdůraznila, že vlastně úplně stejnou jako chci teď. Bez ohledu na století a tisíciletí.
Je jedno v jakém objektu je umístěna, je jedno, kolik má počítačů a tělocvičen, ale chci, aby tam pracovali milí, chytří a nadšení lidé, kteří umí studenty rozsvítit.
Martin Rusek
30.9.2011 at 16.26pěkné 🙂
Jitka Rambousková
30.9.2011 at 17.56S tím zařazením „počítačů“ do výchov zcela souhlasím. Vždycky říkam, že to jsou takové dílny 🙂
A souhlasím i se celým zbytkem.
Martin Vonášek
30.9.2011 at 19.09Tak pojď k nám na Hladnov, udělali bychom společný kabinet, pouštěli Tiger Lillies, tvořili hry v Kodu Game Lab a hlavně bychom tam žili učením. Takových lidí jako jsi Ty je nezbytně potřeba:)) Hezký příspěvek
Iva Dobiášová
1.10.2011 at 13.01Miro,
Váš příspěvek jsem přečetla jedním dechem. Můžu dodat jediné – ať je těch, kteří „hoří“, ale neshoří, kteří zapalují své žáky pro věc a kteří v nich probouzení skryté, co nejvíce.
Blanka Kozáková
3.10.2011 at 22.39\“Byla bych ráda, kdyby:
byli ve škole rádinaučili se jazyky a logicky uvažovatje někdo dokázal nadchnout pro svůj předmět.
Je mi úplně jedno, jestli to bude prostřednictvím technologií nebo bez nich.\“
Souhlasím. Učila jsem matematiku na gymplu 12 let (než jsem změnila profesi) a vždy jsme začínali tím, že jsme se učili myslet a přemýšlet (zavrhované množiny a výroková logika). Sice jsem moc nestíhala tematický plán a hodiny, ale děcka přemýšlela. Nevím, jestli si pamatují nějaký vzorec, ale myslet určitě umí 🙂
Ilona Zahalkova
4.10.2011 at 14.51Miro, moc pěkné. Sama jsem matka, takže připojuji jeden dodatek a pro sebe opravuji jeden bod.
Já bych si ještě přála, aby mým dětem škola pomáhala stát se slušnými lidmi.
„Byla bych ráda, kdyby byli ve škole rády.“ Můj syn chodí do druhé třídy. Má bezvadnou učitelku, kterou miluje. Je celkem oblíben v kolektivu a učivo mu nečiní žádné obtíže. Přesto škola rozhodně nepatří mezi místa, která s oblibou navštěvuje. Ze svého pohledu tedy vidím tento bod jen jako příjemný bonus 🙂
Renata Kloubová
11.10.2011 at 11.02Miro, vaše příspěvky si vždy ráda přečtu a za tento moc děkuji..Kéž by takto smýšleli všichni rodiče, pak by i žáci chodili do školy rádi a myslím že i učitelé by dokázali mnohem více „zapalovat“..