O kom je řeč? O jednom z našeho osmera regionálních koordinátorů – externích spolupracovníků „v terénu“, kteří jezdí přímo do škol představovat Metodický portál, hledat autory a mimo jiné i odpovídat na otázku, k čemu je celý projekt Metodika / Metodika II. vlastně dobrý.
My bychom vám rádi postupně všechny koordinátory (ale nejen je) představili. Jako první má slovo Mgr. Jakub Horálek, koordinátor pro Prahu:
Vzdělání: absolvent Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity; obor: Český jazyk – Dějepis
Povolání: učitel, v současné době vyučuje na ZŠ Křesomyslova v Praze 4
Koníčky, záliby: sport (dlouholetý aktivní hráč kopané), četba (oblíbená kniha Král Krysa od Jamese Clavella), jídlo (oblíbený pokrm: smažený sýr)
Práce: Nejsem pozér, ale učitelování mě baví čím dál tím víc (i když nad podmínkami, které ve školství stále panují, rozhodně radostí neskáču).
Kdybys měl říci tři slova (podstatné jméno, přídavné jméno a sloveso), která Tě napadnou, když se řekne Metodický portál…
Příležitost, praktický, otevřít.
Příležitost pro koho?
Hlavně pro učitele. Znám jejich nářky nad situací ve školství .Týká se – kromě jiného – i toho, že neví, jak co učit. Objevilo se mnoho nezpracovaných témat. Nevěřil bys, kolik je mezi učiteli nostalgiků, kteří vzpomínají na staré dobré metodické příručky. Teď mají příležitost takovou ,,příručku“, která je navíc snadno dostupná, najít v podobě Metodického portálu. Ta ,,příručka“ je navíc neomezuje v jejich kreativitě, jak tomu bylo kdysi. Neříká: takto a nikdy jinak. Nabízí varianty, inspiraci, možnost k zamyšlení…
,,Praktický“ v jakém významu?
V tom základním. Vím, že slovo ,,praktický“ už pomalu bereme jako nutnou frázi, ale v případě Portálu to tak není. Pro mě jako pro učitele je výhodou, že zde najdu např. pracovní list, který sestavil někdo, kdo skutečně učil. Ten pak můžu skutečně použít, protože vychází z reality. Na co je mi např. výuková metodika, kterou sepíše např. lektor ,,něčehokoli“, který učil pouze jeden rok a odešel, protože neměl ve třídě autoritu. Pak se dočítám o učebních postupech, které sice vypadají dobře na papíře, ale v prostředí školní třídy jsou fakticky nerealizovatelné. Jsem rád, že velkou část příspěvků na Portálu lze popsat slovy: ,,praktické“ a ,,využitelné“.
Otevřít…
To sloveso je třeba samozřejmě doplnit, v tomto případě předmětem. Čili – ,,otevřít šuplíky“. Jsem regionálním koordinátorem a mojí hlavní úlohou je oslovit potencionálního autora, který může Portálu něco nabídnout. Není to lehké. Myslím, že máme skvělé učitele, kterým nikdo nemusí říkat, aby učili moderně. Mají spoustu nápadů, ale také spoustu bloků. Sem také patří , řekněme, obava se prezentovat. Tuto příležitost jim Metodický portál dává v míře vrchovaté.Snažím se proto potencionální autory motivovat. Říkám: ,,otevřete své šuplíky“, je čas na to, abyste začali být hrdí na to, co umíte, a uměli to dobře ,,prodat“.
Jakuba Horálka se ptal Jakub Horálek
Poznámka od Aleny: Pokud vás zajímá, jak Jakub Horálek vypadá, stačí se přihlásit (či registrovat) a vyhledat si Jakubův profil.