Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Zkušenosti s dotykovým zařízením ve výuce matematiky na 2.stupni ZŠ a SŠ

V dnešní době téměř každé dítě i učitel vlastní nějaké dotykové zařízení v podobě tabletu nebo telefonu. Byla by velká škoda dotyková zařízení naplno ve výuce nevyužít. Děti výuka s dotykovým zařízením baví. A hlavně se učitel stane mezi žáky oblíbenějším. V případě, že se  místo procvičování cvičení v učebnici zvolí varianta procvičování pomocí aplikace na dotykovém zařízení, tak si v některých případech žáci neuvědomí, že se učí.

Využití dotykových zařízení může být několik. Může využit zařízení pro nadané žáky, slabší žáky, k usnadnění frontální výuky učiteli, skupinová práce, práce ve dvojicích apod. U nadaného žáka budeme volit těžší aplikace klidně s jednodušší grafikou. Pro slabší žáky je vhodné volit jednoduché a lépe graficky zpracované aplikace, aby tyto žáky práce na tabletu zaujala.

 1. Využití dotykových zařízení pro nadané žáky

V případě, že učitel zadá nějakou samostatnou práci v podobě pracovního listu, procvičování apod. a některý z rychlejších a nadanějších žáků je hotov dříve, je možné mu poskytnout tablet a žák může procvičovat látku pomocí aplikací.

Návrh aplikace:

 Einstein Math Academy

  • Aplikace zobrazí matici 25 symbolů (čísel a operátorů) a cílem hráče je sestavit z nich výraz typu A op B=C
  • Ten kdo odpoví dříve správně získává bod.
  • Aplikace je náročná, proto je vhodné využití pro talentované žáky.

Navrhovaná aplikace má 2,72 MB. Je možné ji stáhnout bezplatně. Dostupná pro operační systémy Android.

2. Využití dotykových zařízení pro slabší žáky

 Jestliže je ve třídě slabší žák, je možné mu probíranou látku zjednodušit dotykových zařízením. Dotykové zařízení může být použito k procvičování. V případě, že je ve třídě žák, který má problém s nepozorností, můžeme mu poskytnout dotykové zařízení, u kterého žák udrží větší pozornost. Dotyková zařízení jsou pro děti velmi atraktivní a při použití vhodných aplikací si děti ani neuvědomí, že se učí.

 Návrh aplikace:

 MathRacer 3.0

  • Pomocí aplikace si děti procvičí základní matematické operace: sčítání, odčítání, násobení, dělení.
  • Aplikace má zábavné prvky, které děti motivují k lepším výsledků.
  • Dosažené cíle je možné sdílet na sociálních sítích (facebook, twiter a google +) a mohou porovnávat své výsledky se svými kamarády.

Navrhovaná aplikace má 5,66 MB. Je možné ji stáhnout za 5,79$. Dostupná pro operační systémy iOS.

3. Využití dotykových zařízení pro práci ve dvojicích

 Existují aplikace, především hry, kde je možné připojit více uživatelů. Tyto aktivity zpestří výuku. Práci ve dvojicích je možné využít na začátku hodiny pro atraktivní zopakování, v průběhu hodiny může tato aktivita sloužit k oživení hodiny mezi výklady nové látky, nebo na konci, v případě, že zbyde čas.

 Návrh aplikace:

 Math Duel 

  • Hra procvičuje rychlost a postřeh.
  • Ten kdo odpoví dříve správně získává bod.
  • Výběr ze tří možností.
  • Slouží k procvičování.

 

 Navrhovaná aplikace má 15MB. Je možné ji stáhnout bezplatně. Dostupná pro operační systémy Windows a Android.

4. Dotykové zařízení, jako pomoc učiteli k vysvětlení učiva při frontální výuce

Tato možnost využití dotykového zařízení je vhodná pro všechny učitele, kteří chtějí žákům zpestřit běžnou výuku. Od dětí má tato aktivita kladnou odezvu a nevytváří si k matematice odpor.                                                                                                 Existují aplikace, které udělají výklad dané látky za Vás.

 Návrh aplikace:

 Shape – 3D Geometry Learning

  • Využítí aplikace pro geometrii.
  • Aplikace využívá prvku rozšířená realita – augmented reality tzn. vykresluje geometrické obrazce do reálného světa
  • Aplikace vyhrála cenu Appaward 2014 v sekci educations.
  • V aplikaci je možné si namodelovaný objekt vytisknout

 Navrhovaná aplikace má 37,7 MB. Je možné ji stáhnout za 3,99$. Dostupná pro operační systémy iOS.

5. Využití dotykových zařízení ke skupinové práci

Pro skupinovou práci se dá s dotykovým zařízením vymyslet spousty aktivit. Nejvíce mě zaujala práce s QR kódy. Možnost využití: dětem učitel rozdá do skupiny pracovní listy na téma, které chce procvičit. Děti spočítají příklady a výsledky si zkontrolují pomocí QR kódů. V případě, že jsou jejich odpovědi správné mohou si jít k učiteli pro odměnu.

Návrh aplikace:

 QR Code Reade

  • Aplikace slouží pro čtení QR kódů.
  • Aplikace je rychlá a spolehlivá, žádné reklamy a pěkný design.
  • Aplikace dokáže rozluštit i rozmazanější kódy.

 Navrhovaná aplikace má 3,3 MB. Je možné ji stáhnout bezplatně. Dostupná pro  operační systém Android.

Podobné aplikace, které slouží k podobným účelům je možné stáhnout bezplatně i placeně. Je dostupná pro všechny operační systémy. A má v rozmezí 2-6 MB. Aplikací pro tuto aktivitu existuje několik, je dobré vyhledávat QR code, QR code generator, QR code read by scan apod. Záleží jen na Vás, která aplikace se Vám bude líbit nejvíce. Tuto aktivitu lze různě obměňovat a vždy bude pro děti atraktivní.

 

Příspěvek byl napsán v rámci projektu INTERES. CZ.1.07/1.3.00/51.0035.