Milí kolegové, moc vás zdravím a děkuji za spoustu podnětů nejen panu Brdičkovi,ale také vám všem! Tolik námětů, nápadů-snažím se třídit, analyzovat a přemýšlím, co mne zaujalo nejvíce…..chápejte, prosím, můj příspěvek jako zamyšlení nad pouhým zlomkem problémů, které jsou se zaváděním technologií do vzdělávání v 21.století spojeny.
Jak dál, kde je problém?
V „nejvyšších patrech “ našeho školství vznikl Akční plán Škola pro 21.století , ČŠI v roce 2009 naprosto jasně zmapovala , jak to s využíváním technologií vypadá a závěry jsou více než alarmující(celá zpráva). Na nedostatek finančních prostředků na ICT techniku, pokud využijeme všechny současné možnosti ( projekty v rámci EU), si nyní také stěžovat nemůžeme…Klíčový prvek v celém systému je a vždy bude učitel. Ale vy všichni patříte mezi inovátory, aktivisty, už dávno jste se „vcítili“ a přesto to někdy nejde tak, jak bychom si všichni představovali . Tak začínám mít takový pocit, že obrovský problém je v lidech, kteří v jednotlivých školách rozhodují o nákupu techniky, inovaci ŠVP, dalším směřování školy, kteří by měli nadchnout a zapálit ostatní učitele – ve vedení jednotlivých škol. Pokud vedou školu lidé v tomto ohledu „osvícení“ bude se dařit – finanční prostředky budou využity účelně, zelenou dostanou aktivní a ti pomohou přesvědčit ostatní a vedení škol má možnost tuto snahu náležitě ohodnotit i v dnešní finančně složité době, kdy nám chybí slibovaný karierní řád a finančních prostředků je stále méně vzhledem k ubývajícímu počtu žáků (aspoň u nás). Pokud to ale bude vypadat tak, jak mi napsal jeden kolega – paní ředitelka umí PC jen zapnout a má nás za flákače- pak budou i ostatní učitelé ( říkejme jim “ váhající“) chápat ICT technologie jako něco, co obtěžuje- aby taky ne, pokud jsou nuceni vést např. evidenci v tištěné i elektronické podobě…co kdyby ten počítač zkolaboval?? a na tištěnou jsou zvyklí celá desetiletí a práce na PC je pak navíc.
Co myslíte, není třeba to vzít za tento konec a „vychovat“ nejprve některá vedení škol?
Nepíše se mi to snadno a přemýšlím, jestli jsem na všechny tyto aktivity měla během roku čas, kolik lidí jsem přesvědčila, zda jsem naplánovala nákup ICT techniky ze „šablon“ tak,aby to opravdu přineslo užitek a pokrok…to ukáže čas….vím jen, že by mi bylo ctí s většinou z vás pracovat a podmínky vám vytvářet. Nevzdávejme to! Stojí to za to!
Lucie Bušová
25.9.2011 at 22.24Milá Marcelo,
naprosto souhlasím. Je to ve vedení, proto bude nejlepší, když se do vedení dostaneme MY!!
Marcela Kraslová • Post Author •
25.9.2011 at 22.50Milá Lucko, já se snažím to z toho pohledu už rok vidět:-) A všem přeju vedení vstřícné a chápající a věřím, že na mnoha školách to tak je.
Renata Kloubová
25.9.2011 at 23.18Moje zkušenost je taková, že někdy ani osvícené vedení nestačí. Ale jsem za ně vděčná, protože se i díky němu mohu účastnit takovýchto seminářů.
Bořivoj Brdička
25.9.2011 at 23.39Prosím, snažte se vidět celou problematiku v kontextu našeho kurzu. Školní komunita je velmi důležitá a vedení má rozhodující vliv na další vývoj vaší instituce. Vy sami se ale díky spojení s námi dostáváte výše. Tyto kontakty vám umožňují promýšlet svou práci na poněkud jiné úrovni. Budu se snažit propojit nás i s lidmi řešícími podobné problémy v zahraničí.
Zkuste se odpoutat od svých lokálních momentálních problémů a dívat se na věc s nadhledem. A pozor, vaším úkolem bylo své postřehy směrovat právě ke svým kolegům – informovaně a s nadhledem.
Iva Dobiášová
26.9.2011 at 20.14Podívám-li se na problém zastoupení tzv. inovátorů ve vedení škol, napadá mě, že inovátor v čele školy je fajn, ale někdy to nestačí.
Důležité je, zda dokáže smysluplně vysvětlit kroky, ke kterým nabádá druhé a přesvědčit, že je fajn nové věci ve výuce používat, ukázat jim, jak jim to pomůže, případně ulehčí práci.
Bořivoj Brdička
28.9.2011 at 9.19Již jsem někde zmiňoval, že na ulehčení práce rozhodně nelze pomýšlet. Spíš se smiřte s tím, že práce bude více. Takovéto omílání mnoho let nezměněných výkladů, osvědčené papírové testování a kladení kázně na první místo, to je překonané. Nové metody vyžadují téměř soustavnou přítomnost učitelů ve vzdělávacím prostředí žáků a snahu toto prostředí ovlivňovat. Docela si umím představit, jak obtížné to asi má ředitel-inovátor. Změnit školu nejde skokem. Možná by mohl pomoci Profil Škola21 – http://skola21.rvp.cz/.
Marcela Kraslová • Post Author •
28.9.2011 at 16.38Díky za tip, mrknu se:-)