Umělecká autorita učitele

Ve vlákně „Umělecká autorita učitele“ v diskusním fóru ZUV, mne zaujal komentář Katky: „…Podtrženo, sečteno: respekt učitele k žákovi = respekt žáka k učiteli…     …Přejít od transmise k aktivizaci žáka je leitmotivem čerstvého větru v didaktice…“

"Správný vyučovací postup..."
"Správný vyučovací postup..."

— Souhlasím s Katkou. Akorát některým kolegům (resp.ředitelům…) bude pak nejspíš líto „ztráty“ množství diplomů v soutěžích ZUŠ… (= menší „autorita“ daného učitele prezentovaná počtem diplomů a menší prestiž dané školy….??!!), když v soutěžích nevítězí často ti které jejich obor na ZUŠ „pouze“ baví (jsou vhodně motivováni a aktivizováni) , ale spíše ty Vámi zmiňované „cvičené opičky“…(i když jsou i žáci kteří rádi vynikají nad druhými…)  

 

Jak se podle vás  pozná kvalitní učitel?

– tím že je schopen „odučit“ prakticky kohokoli – od nadaných přes žáky co to nebaví až po děti se specifickými vzdělávacími potřebami (tedy je schopen pro školu „udržet“ co nejvíc „duší“ za něž škola bere státní dotace…?

– nebo kdo má VŠ titul a spoustu diplomů se svými žáky? –  nebo ten koho prostě doporučují a „chválí“ rodiče, a který je v kontaktu s rodiči (třeba i mailem) a spolupracuje s nimi?

–  kdo má hodně žáků, kteří se dostanou na konzervatoře, pedagogické a další školy, kde využijí získané hodnoty ze ZUŠ ? (i mít z umění a kultury celoživotního koníčka je přece obrovský kladný výsledek…)

…selský rozum tu možná namítne:

– nejdůležitější je prezentace školy vůči zřizovateli a chlebodárci…kolik je učitel a daná škola schopna dát žáků na veřejná vystoupení, akce školy pro město, na akce do zahraničí apod…

Je tedy potřeba rozlišovat mezi uměleckou autoritou učitele z pohledu vedení školy, z pohledu zřizovatele školy, a z pohledu rodičů…(a abych neopomněl – i z hlediska kolegů). Navíc výsledky práce dobrého učitele nemusí podle mne být v uměleckém vzdělávání tak snadno měřitelné jako v matematice či českém jazyce…(někdy se ukáže až po letech, že třeba žáci co vyšli ZUŠ, se rádi vracejí už zase se svými dětmi a nechají je zapsat do výuky, chodí na koncerty, sledují kulturu ve městě, předávají získané hodnoty svým dětem…apod.)

 

Jak to vidíte vy? ❓ (využijte rychlý komentář dole pod blogem, nebo se zapojte do diskuse v diskusním fóru pro ZUŠ – modrý pruh nahoře, klik na nápis Diskuse a pak na Základní umělecké vzdělávání)