Medvídek Teddy, Manneken Pis a Krteček

Že si nedovedete představit, jak spolu tyto postavičky souvisí? Tak tedy poslouchejte…

Pictures

…koncem roku jsme se na návštěvě v partnerské škole ve Velké Británii seznámili s technikou smyslových příběhů. Jedná se o to, jak prostřednictvím multismyslového vnímání, přiblížit příběhy (pohádky, situace…) i dětem s těžším postižením. Většina speciálních škol určitě zařazuje do výuky poznávání všemi smysly, často to ani jinak nejde, ale promyšlené smyslové příběhy nabízejí další zajímavou techniku, jak zpřístupnit a hlavně uchovat nějaké znalosti a dovednosti. Jedním z aktuálních výstupů našeho projektu Partnerství škol Comenius je právě výměna smyslových příběhů, tentokrát s tématem, které by mělo dětem příblížit naše země, jejich kulturu, typické památky nebo objekty, jídlo atd.

A tak jsme s anglickým medvídkem Teddym jeli doubledeckerem, prohlédli si Londýn z výšky London Eye, schovali se před deštěm pod deštníkem společně s typickým ptáčkem anglických zahrad červenkou a občerstvili se čajem s mlékem a sušenkami.

V Belgii jsme se v průběhu hledání ztraceného Manneken Pis navštívili Brusel, podívali se dalekohledem z Atomia, u moře jsme ochutnali mušle a v ovocných sadech jablka a hrušky a seznámili jsme se s králem Albertem.

Obě postavičky přicestovali k nám do školy s podrobným manuálem, postupem vyprávění a očíslovanými předměty a fotografiemi. Při vyprávění příběhů jsme se bavili my i děti a myslím, že aspoň na nějakou dobu, si budou pamatovat chuť čaje s mlékem, londýnské červené autobusy a při sledování TinTinova dobrodružství si vzpomenou na naše belgické kamarády. Slavného čůrajícího panáčka si podle ohlasů budou pamatovat možná napořád :).

sensory story

Jak už jste si jistě domysleli, průvodcem po České republice se stal pro anglické a belgické děti Krteček (v letadle spolu s ním cestovala i krabička pravé české hlíny ze školní zahrady). Na své cestě autem Škoda jel do Prahy a za zvuků Smetanovy Vltavy si prohlédl Prahu – srdce Evropy. Při návratu domů (trochu krkolomnou cestou podél Vltavy do Labe a proti proudu :)) potkal poděbradské děti na kolech, dozvěděl se od nich , že „na srdce jsou Poděbrady“ (poslech tlukotu srdce), ochutnal poděbradku a lázeňské oplatky a s darovanými knížkami a omalovánkami se vrátil do svého podzemního bydlení.

Belgické děti krtečka už znaly předtím, ale pro obě partnerské školy se stal postavičkou bezprostředně spojenou s českou vlajkou a naší zemí. A tak píšu tento článek také jako vzpomínku na pana Zdeňka Millera, jehož postavičky rozdávají radost i poznání dětem po celém světě.