Proč si myslím, že je třeba se měnit.

Stejně jako používal Albus Brumbál myslánku k odkládání myšlenek, já ty své vypouštím na blog. Během vánočních prázdnin se mi jich nakupilo nějak mnoho, a proto jsem rád, že jsem konečně našel chvilku na to, abych se alespoň části z nich „zbavil“.Když jsem nedávno narazil na internetu na zprávu, že podle našich žáků byl komunismus „fajn“, dost jsem se vyděsil. Součástí zprávy byla také informace o tom, že ministerstvo společně s dalšími organizacemi připravují vydání nových výukových materiálů, které by se problematice moderních dějin věnovaly. I když tento krok jednoznačně vítám (podotýkám, že mými předměty jsou ruský jazyk a základy společenských věd), musím se ptát, zda pouhé vydání nových materiálů stačí k tomu, aby si žáci dokázali k našim moderním dějinám zaujmout postoj, který bude konkrétnější a který se bude opírat o širší souvislosti a porozumění, nikoliv jen o rodinné názory.

K tomuto zamyšlení mě vlastně vedla i nedávno absolvovaná praxe na střední odborné škole. I když věkový rozdíl mezi studenty a mnou nebyl vetší než je počet prstů na jedné ruce, jejich přístup ke studiu, k učivu, způsob myšlení a komunikace byl tomu mému na hony vzdálen. Díky rychlému vývoji nových technologií v oblasti komunikace se rapidně mění způsob života celé společnosti. Někteří se těmto změnám poddávají rychleji, jiní odolávají. Jednoznačné ale je, že žáci (a následně studenti) tento vývoj reflektují a „jsou s dobou“. Změny se samozřejmě odrážejí ve způsobech myšlení, práce a v neposlední řadě také zpracování informací. I když učitelé budou mít k dispozici moderní a současné materiály, které (doufejme) budou zpracovány s ohledem na recipienty, dokáží zmodernizovat a zaktualizovat také způsob, jakým s těmito materiály budou pracovat a jakým způsobem žákům potřebné informace nabídnou?

Ze všech stran se na mě valí slovo interaktivita. Trošku se bojím, že za chvilku ji budu mít i pod polštářem. Je třeba učit interaktivně. Je třeba myslet interaktivně. Je třeba… žít interaktivně. Naši (vaši současí a mí budoucí) studenti tak žijí. Učí se. Myslí. Jsem přesvědčen, že i my s tím musíme, byť po malých krůčcích, začít, abychom byli při hodinách pochopeni. Sebelepší materiál a téma nebude pochopeno a akceptováno, pokud bude učitelem špatně uchopeno a nabízeno. Za ty 4 roky, které v květnu uplynou od mé maturity se změnilo mnohé! Studenti jsou rozhodně jiní. Co učitelé?

Pojďme si o tom podiskutovat – Učitel – Profese učitele – Moderniziace učebních pomůcek X modernizace učitelů.