Aktivizace neaktivizovatelných (aneb když se studenti brání)

Ze všech stran se na nás, studenty učitelství valí: aktivizujte žáky, donuťte je zapojit mozky a přemýšlet, nenechte je usnout. Použití výkladové metody se rovná pedagogickému kacířství. Souhlasím, žáky a studenty je potřeba zapojit do děje, pryč jsou doby, kdy se vše točilo jen kolem osoby s rákoskou.

Na rozdíl od mnohých svých spolužaček a spolužáků jsem i ve čtvrťáku stále přesvědčen o tom, že chci učit. A to i po dvou absolvovaných praxích. Ale právě pedagogické pokusy mě donutily začít se zamýšlet nad otázkou vzdálenosti teorie od praxe. Nechci ještě před prahem své pedagogické kariéry znít jako kantor po syndromu vyhoření, který zarputile odmítá jakoukoliv změnu a brojí proti probíhajícím reformám (to bych asi neblogoval na portále RVP J), přesto se však ptám – neměli bychom s aktivizačními metodami zacházet stejně jako Machiavelli doporučuje zacházet s dobrodiním? Tedy dávkovat je žákům a studentům postupně, příležitostně, ve vhodnou chvíli? Domnívám se totiž (a pokud si myslíte, že tomu tak není, budu jedině rád za protiargumenty, rady a doporučení), že pokud budeme aktivizačními metodami plýtvat, stanou se vůči nim naši žáci a studenti rezistentními a tím pomine i jejich smysl a účinek. Jakmile totiž naše žáky přestanou ty zábavné a zajímavé metody bavit, nezůstane nám do budoucna v rukávu nic, čím bychom upoutali jejich zájem.

Původně jsem chtěl ale psát o aktivizaci ale z trošku jiného úhlu pohledu. Co dělat se žáky a studenty (především tedy středoškoláky), kteří se jakékoliv aktivizaci brání a myšlení je pro ně horší než tortura? Na své praxi jsem měl tu čest se s takovými žáky setkat. Poučen z hodin didaktiky a vybaven radami a doporučeními didaktiků jsem připravil hodinu občanské nauky na téma „úvod do sociologie“ – brainstorming, diskuse, prezentace, spolupráce. Ta hodina byla z 70% postavena na aktivitě žáků a jejich spolupráci se mnou. Teoreticky báječná hodina. Prakticky propadák. Studenti nespolupracovali. Buď jsou vůči aktivizačním metodám imunní a nebo se aktivizaci, která by jim snad mohla ublížit, velmi účinně bránili. Proč? To vážně nevím.

Musím se ještě hodně učit. Hodně, hodně učit…