Vzdělávání a budoucnost – RVP 21 – L8
Velmi mě zaujaly rozbory otázek souvisejících s vývojem a budoucností člověka a jeho vzdělávání. Zajímavé jsou uváděné trendy a možné scénáře:
1. Návrat k byrokratickému systému.
2. Školy jako specializované vzdělávací organizace.
3. Školy jako základní sociální centra.
4. Model založený na rozšířeném trhu.
5. Vzdělávací sítě.
6. Kombinace různých modelů.
Určitě souhlasím s tím, že dokument by měli povinně studovat všichni vedoucí pracovníci školství, ale také vláda a parlament jako management zodpovědný za komplexní stav nejbližší budoucnosti.
S tím pak souvisí i uvedený citát: „Abychom dosáhli udržitelného rozvoje, je třeba mobilizovat řídící systém. Jeho vedoucí představitelé musí dělat víc, než jen vylepšovat stávající postupy. Musí být ochotni přehodnotit své myšlení a restrukturalizovat základní komponenty systému.“
Domnívám se, že budoucnost vzdělávání velmi bude souviset s osobním vzdělávacím prostředím, s jeho propojením s kulturou a zájmy dané sociální skupiny, že naroste vliv otevřeného vzdělávacího prostředí, a to právě s využíváním nových síťových technologií.
A velmi dobré vyjádření nosné myšlenky o budoucím učiteli, že: „Důvodem pro přemýšlení o tom, kam se ubírá vývoj světa a vzdělávání s ním, není snaha předpovídat budoucnost. Cílem je rozšířit obzory učitelů tak, aby byli schopni rozeznávat nové možnosti a přijímat změny.“, mě také vede k určitým filosofickým obavám, ale zatím s úsměvem a v nadsázce: – aby většinový člověk ve své pohodlnosti nakonec časem technologiím nepropadl natolik, že se z něj stane také jen prvek či otrok technologického systému. S takovou filmovou science fiction vizí bych se asi opravdu nerad vyrovnával. Věřím, že i nadále zůstaneme Homo sapiens.
Bořivoj Brdička
20.11.2011 at 22.23Ano – Homo sapiens digital (podle Prenskeho), ne jen Homo digital! Máme spousty práce!