Budoucnost a vzdělávání – RVP-VT21 – L8

Vzdělávání a budoucnost – RVP 21 – L8

Velmi mě zaujaly rozbory otázek souvisejících s vývojem a budoucností člověka a jeho vzdělávání. Zajímavé jsou uváděné trendy a možné scénáře:

1. Návrat k byrokratickému systému.

2. Školy jako specializované vzdělávací organizace.

3. Školy jako základní sociální centra.

4. Model založený na rozšířeném trhu.

5. Vzdělávací sítě.

6. Kombinace různých modelů.

Určitě souhlasím s tím, že dokument by měli povinně studovat všichni vedoucí pracovníci školství, ale také vláda a parlament jako management zodpovědný za komplexní stav nejbližší budoucnosti.

S tím pak souvisí i uvedený citát: „Abychom dosáhli udržitelného rozvoje, je třeba mobilizovat řídící systém. Jeho vedoucí představitelé musí dělat víc, než jen vylepšovat stávající postupy. Musí být ochotni přehodnotit své myšlení a restrukturalizovat základní komponenty systému.

Domnívám se, že budoucnost vzdělávání velmi bude souviset s osobním vzdělávacím prostředím, s jeho propojením s kulturou a zájmy dané sociální skupiny, že naroste vliv otevřeného vzdělávacího prostředí, a to právě s využíváním nových síťových technologií.

A velmi dobré vyjádření nosné myšlenky o budoucím učiteli, že: „Důvodem pro přemýšlení o tom, kam se ubírá vývoj světa a vzdělávání s ním, není snaha předpovídat budoucnost. Cílem je rozšířit obzory učitelů tak, aby byli schopni rozeznávat nové možnosti a přijímat změny.“,  mě také vede k určitým filosofickým obavám, ale zatím s úsměvem a v nadsázce: – aby většinový člověk ve své pohodlnosti nakonec časem technologiím nepropadl natolik, že se z něj stane také jen prvek či otrok technologického systému. S takovou filmovou science fiction vizí bych se asi opravdu nerad vyrovnával. Věřím, že i nadále zůstaneme Homo sapiens.