Otázka, kterou si každý zasvěcený položí okamžitě po slavnostním přestřihnutí pásky do nové učebny s novou instalací nové interaktivní tabule a vytření šampusu nastříkaného na tabuli a její nejbližší okolí. Pokusím se nastínit pár triků, které by měl znát každý nadšenec, který to dostane stranickým úkolem.
Pokud jste zároveň správce sítě, tak to už znáte: nasadit dostatečně tvrdý výraz a odstrašovat všechny možné zájemce o práci s dataprojektorem, popřípadě tabulí. Pokud toto nepomáhá, hlídejte čas prosvícený dataprojektorem a neopomeňte na každé poradě prohlašovat, že už zase někdo svítil s daťákama a jestli ti marnotratníci věděj kolik stojí nová žárovka a že z vašeho rozpočtu se to rozhodně nebude hradit….
Pokud jste začátečníci, či nemáte správce sítě, který by byl drsnej za vás a kolektiv vás určil jako nejlepšího na údržbu těchto čerchmantskejch věciček zde je několik pravidel:
– nezbláznit se z toho! Že vám vrhli na hlavu matroš za desetitisíce či statisíce? No a? Někdo to dělat musí.
– daťák klidně nechte svítit přes přestávku, pokud tam pak bude někdo další interaktivku využívat, neb podle výrobce tím tý žárovce ubližujete míň než, když si s daťákem hrajete na barevnou hudbu.
– trocha osvěty nezaškodí, takže se osmělte a opravdu svolejte kolegy, a trochu je strašte cenama a podobně
– hlídejte si filtry (jak už jedna bloggerka popsala je spousta příznaků, jak poznat že hrozí zanesení filtru a tím i přehřátí lampy a zkrácení životnosti). Nejlepší je nastavit si software, aby to hlídal za vás. Já to nastavil na měsíc – takže vždy po měsíci vyskočí prvnímu, kdo zapne počítač, aby si vyčistil filtry a ten mne pak s očima navrch hlavy informuje o „závadě“. Já zruším hlášku a jednou za 3 měsíce pořádně properu filtry a rázem je co napsat do výkazu práce J.
– pokud máte instalací více než 5 požádejte o zvýšení platu!
– nechtějte být zodpovědný za každou tabuli (nabíjet příslušenství a podobně), to by měl dělat správce učebny – u nás většinou třídní dané třídy, ten ji má připsanou v inventuře a vytahuje se, že má ve své vlastní třídě interaktivku, tak ať se stará.
– nebojte se ze sebe udělat blba před dodavatelem, pokud jste žena, tím líp budou vás jezdit zachraňovat raději, než k machýrkům, co všechno znaj líp. Nejlepší je se s dodavateli skamarádit, to vám i nějakou tu platbu za servis odpustěj J.
– aktualizujte software uvážlivě, nejlépe si to fakt vyzkoušet doma, než čelit fyzickému ohrožení za nefunkční program skzevá vaši aktualizaci.
– jo a ještě neškodí naučit se pár ajťáckejch frází typu “nutno překompilovat jádro“ nebo „debugnout jůzra aby to lip taktovalo“, a to už budete mít totál klídek.
Ale skutečnost je i při dodržení těchto základních zásad trochu jiná J
Václav Fišer – manažer projektu Učíme interaktivně 2. Stupeň
ZŠ Komenského ul. Trutnov
www.zskomtu.cz
www.ucimeinteraktivne.cz
Mgr. Lucie Slejšková
4.4.2011 at 19.06Díky za vtipné, a přitom užitečné čtení. Možná se někdo přidá tady v diskusi: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=535&t=17701.