Poprvé jsme tuto otázku řešili před 5 lety. Tehdy bylo IWB po republice jen velmi málo a nebylo s kým se poradit. Do té doby jsme měli zkušenosti jen s jedním dataprojektorem, pro který jsme nechali u truhláře vybudovat „obednění“, a vizualizérem, který jsme umístili do poměrně drahé skříňky.
Dlouho jsme se radili, až jsme riskli umístění v kmenové třídě, kde se o přestávce vystřídají dvě třídy (60 žáků) a kolem projektoru jsme už nic nebudovali. Ono totiž to slavné bednění nakonec poškodilo projektor – přehřál se a následně praskla lampa. A udělali jsme ještě jeden odvážný krok. Ze třídy jsme odstranili stávající tabuli a dali IWB na čelní stěnu pěkně doprostřed. Děti vzaly všechny ty hračičky jako naprostou samozřejmost. Teď, když na to vzpomínám, nechápu, kde se v nás tolik odvahy (nebo drzosti?) vzalo. Tehdy jsme s ní nikdo neuměli pracovat. Ale nadšení tuto drobnou překážku převálcovalo. A světe div se! Za těch 5 let jsme neměli důvod své rozhodnutí změnit. Jediné, co se měnilo, byla samotná tabule třeba za novější typ, nebo modernější dataprojektor. Rozhodně ne její umístění.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
S nákupem dalších tabulí jsme řešili vždy znovu stejnou otázku. Rozhodnutí jsme většinou nechali na paní učitelce třídní. Takže teď u nás na škole najdete těch zmiňovaných 16 tabulí umístěných (až na jednu výjimku) na čelní stěně. Ve většině tříd na 2. stupni IWB nahradila křídovou tabuli přímo uprostřed. V některých třídách pak máme po straně keramickou tabuli s fixy a někde zelenou magnetickou na křídy. Ve třídách na 1. stupni je IWB vedle klasické tabule. Zatím se nám nedaří se vyhnout tabulím na křídu, i když pro techniku (a i pro některé děti) by to znamenalo velkou úlevu. Stále totiž řešíme množství prachu, které se ve třídách neustále víří (ale o tom až někdy příště).
Jediná tabule, která byla umístěna na boční stěně, teď čeká na své stěhování.
Ještě důležitější než samotné umístění tabule je správná volba projektoru. Teď už vím – čím kratší projekční vzdálenost, tím lepší. Jediná nevýhoda těchto projektorů s ultrakrátkou vzdáleností je, že na škole nemáme zatím „náhradníka“, když praskne lampa. Ale nerada bych tuto katastrofu přivolala.
Výhody umístění IWB jako hlavní tabule: tabule je připravena kdykoli k použití, všichni žáci na ni vidí stejně dobře, pozornost je soustředěna přesně tam, kam potřebujeme.
Výhody umístění IWB jako vedlejší tabule: mám k dispozici pracovní plochu, i když zrovna nejde proud, používám tabuli skutečně pro doplňkové činnosti.
Jako poslední jsme kupovali IWB na pojezdu a s keramickými křídly. Paní učitelka si zatím tuto sestavu velmi chválí.
![]() |
![]() |
Nechcete se přijít podívat a nechat se inspirovat? Každá paní učitelka se s vámi ráda podělí o dobré i špatné zkušenosti :-).
Kdybych dostala balík peněz a měla bych si navrhnout uspořádání své vlastní třídy (bohužel žádnou nemám), bylo by to takto:
Uprostřed širokoúhlá interaktivní tabule ovládaná prstem (nejlépe více prsty) s projektorem s ultrakrátkou projekční vzdáleností. Na jedné straně velká keramická tabule s popisovači. A kdyby ještě nějaká ta korunka zbyla, chtěla bych v podlaze rozvod elektrického proudu a připojení na internet. Ale to už je asi do jiné sci-fi kapitolky.
Mgr. Lucie Slejšková
14.3.2011 at 13.31Paní Holá, díky za užitečné tipy i za fotky – lépe si člověk vše představí. V diskusi je vlákno, které se zabývá stejným tématem – budete-li mít chuť se zapojit, bude to určitě přínosem! Díky.