Sucho trápí všechny, ale může angažovat žáky

Víte, že podpora gramotností může být pro učitele a žáky zajímavá, aktuální a současně i náročná? Prvním předpokladem úspěchu takové výuky je, že má vedle myšlení žáků rozvíjet také jejich vztah k učení. Musí vycházet tvůrčím způsobem z přirozené zvídavosti žáků a touhy diskutovat o svých názorech se spolužáky. Tak vzniká pozitivní energie, výuka souzní s potřebou žáků zažívat ve výuce dobrodružství, bádání a nejistotu. A objevovat aktuální a palčivé fenomény, které je ovlivňují nebo ovlivňovat budou. Jako je sucho, o němž se hodně mluví.V příkladu obdrží žáci do ruky přehled základních čtenářských strategií a několik publicistických textů vztahujících se k nedostatku spodní vody. Žáci si strategie vyzkouší a dostanou soubor problémových úloh. Měli by mít přístup k internetu, možnost dohledávat si potřebné informace. Žáci se následně baví o tom, jak k nim dospěli, jaké strategie volili apod. Mohou také vytvořit posterovou výstavu o problematice kritického ubývání spodní vody.

Článek poskytuje základní verzi aktivity. Doporučuji ji realizovat na přinesených zařízeních připojených k internetu. Jedná se o text již lehce vousatý. Je součástí seriálu věnovaného ČG ve výuce vybraných předmětů; takže tento projekt nemusí být realizován izolovaně, ale v týmu učitelů. Tak hurá na portál RVP.CZ!

Učíme se navzájem (zaměřeno na metakognici). Blok hodin o čínských obtížích s podzemní vodou (celá série)