Svět informací je jako nepřehledná džungle. V tištěné podobě se dnes nachází jen zlomek celého publikovaného obsahu. Většina dokumentů je v digitální podobě. Na webu denně přibude množství nových informací, takže je stále větším problémem udržet si přehled v nějakém tématu. Naštěstí existují nástroje, které za nás mohou monitorovat web a hledat informace, které nás zajímají. Upozornění o existenci nových informací a jejich umístění na webu je nám zasílané v podobě upozornění do naší emailové schránky či RSS čtečky. Jedním z těchto nástrojů je Google Alerts.
Autorka: Marta Lelková
Problémy s vyhledáváním
Každý, kdo potřebuje pro svou práci relevantní informace, ví, kolik času zabere jejich vyhledávání. V takových situacích je velmi cenná znalost té správné „techniky“ vyhledávání, nebo znalost zdroje informací.
V době, kdy jsme zvyklí, že stačí do Googlu zapsat dotaz a dostaneme se k požadovaným informacím, často podlehneme iluzi, že vyhledavač jako sofistikovaný nástroj nám nabídne vše, co se na internetu k danému tématu najít dá. Je to ale omyl. Nezapomínejme, že i my sami svými předchozími hledáními necháváme za sebou digitální stopu, která má vliv na další výsledky nabízené v našem vyhledávači. Naše digitální komunikace je tak námi často personalizována bez toho, abychom si to uvědomovali. To může být někdy výhodou, ale někdy nám to znesnadňuje nebo i úplně znemožňuje cestu k žádoucím výsledkům hledání.
Také zapomínáme na to, že web má tzv. „povrchovou vrstvu“, kterou obsáhnou a indexují vyhledávací stroje, ale existuje i tzv. hluboký nebo „neviditelný web“, kam se běžně vyhledávač nedostane, a informace z této části webu zůstávají pro nás skryté. V těchto případech je řešením buď znalost přesné adresy webového úložiště, nebo techniky hledání, které nás dostanou i do hlubokého webu. Někdy postačí i místo jednoduchého hledání v Googlu použít variantu rozšířeného vyhledávání, kde svůj dotaz podrobněji specifikujeme a dostaneme se i k některým kvalitním informacím z hlubokého webu.
Je důležité, aby každý, kdo musí s informacemi pracovat na profesionální úrovni, byl v oblasti vyhledávání informačně gramotný. Zdroj, který může být dobrou pomocí je i Portál pro podporu informační gramotnosti – Infogram.[1] Tady najdeme mnoho inspirativních rad, které jsou rozdělené do různých sekcí. Kromě jiného je zde představená řada služeb snad nejoblíbenějšího vyhledávače Google.[2]
Chybí mezi nimi ale jedna podle mého názoru velmi málo známá služba společnosti Google – Google Alerts[3] – v češtině je někdy používán název „Upozornění Google“.
Služba Google Alerts
Co vám Google Alerts nabízí?
- Je to neplacená služba
- Indexuje i část tzv. „neviditelného webu“
- Je to nástroj pro monitoring webu
Příklad: Zajímá vás, co a kde se na internetu píše o vás, nebo o vaší škole, firmě, konkurenci apod., chcete sledovat výskyt vaši URL adresy na webu, monitorovat váš brand (značku) na webu. Nemůžete každý den prohledávat celý internet a hlídat nové informace. Vytvoříte si v Google Alerts upozornění a odkazy na nové výskyty vámi sledované události na webu vám budou zasílané na váš e-mail v intervalech, které si sami určíte, eventuálně si je můžete nechat zasílat na váš RSS zdroj.
- Je to nástroj pro sledování mnou vybraného tématu a zasílání upozornění
Příklad: Potřebuji napsat práci na odborné téma, nebo mám rešeršní požadavek na odborné téma, nebo mě jenom nějaké téma zajímá a nechci namáhavě vyhledávat a sledovat, co je v mnou sledované problematice nového. Proto si vytvořím dotaz v Google Alerts a nechám informace chodit za mnou do mé mailové schránky. [4]
Jak vytvořit svoje první upozornění v Google Alerts:
- Jděte na www.google.com/alerts.
- Zobrazí se vám úvodní formulář s nabídkou různých témat, která by vás mohla zajímat. Vy si ale do vyhledávacího okna zadejte vámi požadovaný dotaz, který chcete sledovat. Doporučuji používat Booleovské operátory, umožní vám to odebírat pouze relevantní obsah. V zápětí se vám zobrazí náhled upozornění, která vám budou zasílaná do mailové schránky.
- Předtím, než potvrdíte samotné vytvoření upozornění a vyplníte e-mailovou adresu, nechte si zobrazit možnosti nastavení, kde je vám umožněno vybrat si, jak často chcete dostávat upozornění, jaké zdroje mají být prohledávány, jazyk prohledávaných dokumentů, region prohledávání a omezení množství výsledku s ohledem na jejich kvalitu.
- Až po nastavení podmínek pro zasílaná upozornění potvrďte vytvoření nového upozornění. [5]
Užitečná doporučení
Možná vás napadá otázka, co se stane, když se mnou zvolený sledovaný termín bude denně na webu nově vyskytovat stokrát. Nezahltí se moje mailová schránka upozorněními? Radou je, dobře si přemyslet tvorbu dotazu a používat operátory jako OR, AND, +, – a vybrat si třeba jen některé sledované kategorie, kde se bude termín vyskytovat, například blog či zpráva.[6]
Více informací k tvorbě dotazů získáte na oficiální podpoře Googlu: https://support.google.com/websearch/answer/136861
Závěrem
Google Alerts není žádnou novinkou, je tady už několik let, ale je to stále jedinečný nástroj, který poskytuje služby tohoto typu zcela zdarma. Umožní vytvořit až 1 000 sledovaných dotazů, průběžně je upravovat, měnit. Díky ní vám už nemusí uniknout žádná novinka v oblasti, která vás zajímá, nemusí vás nemile překvapit příchod konkurence, budete vědět kde, co a kdo o vás píše. Google Alerst je mocný nástroj, který byste neměli přehlížet. Zařiďte, abyste nemuseli potřebné informace pracně dohledávat, ale naučte je chodit za vámi.
[1] Infogram: Portál pro podporu informační gramotnosti[online]. © 2015 [cit. 2015-12-17]. Dostupné z: http://www.infogram.cz
[2] KATOLICKÁ, Barbora. Google[online]. In: Infogram: Portál pro podporu informační gramotnosti. © 2015 [cit. 2015-12-18]. Dostupné z: http://www.infogram.cz/article.do?articleId=1301
[3] Google Alerts[online]. [cit. 2015-12-18]. Dostupné z: https://www.google.com/alerts
[4] PODSTAVEC, Filip. Kouzlíme s Google Alerts[online]. © Copyright 2014, All Rights Reserved. [cit. 2014-12-08]. Dostupné z: http://www.podstavec.cz/kouzlime-s-google-alerts/
[5] POLZER, Jan. Google Alerts je fajn pomůcka pro sledování konkurence i zmínek o vás[online]. In: Maxiorel. © Copyright 2005 – 2015. Maxiorel.cz. [cit. 2015-12-08]. Dostupné z: https://www.maxiorel.cz/google-alerts-je-fajn-pomucka-pro-sledovani-konkurence-i-zminek-o-vas
[6] ZÍTKO, Jan. Google Alerts – vím, co se právě děje[online]. In: Google Apps Blog. © Copyright 2013 – 2015
[cit. 2015-12-08]. Dostupné z: http://google-apps.cz/google-alerts-vim-co-se-prave-deje/