Přichází už DYSartificia – Děti Nezručné jako jeden ze Syndromu Digitálních Dětí? – Vizuálně i teatrálně, ale hlavně hravě !

Přichází už DYSartificia – Děti Nezručné jako jeden ze Syndromu Digitálních Dětí?

Koukám se za horizont a vidím naše děti fascinované snadností získání znalostí hraním si s počítačovými tablety.  Jsou přímo opojeni tím iluzorním světem a hltají tu správnou nádherně zabalenou čistou didaktiku.  

Vždyť aktivně poznávat svět s pomocí tabletu je tak lehké, jeden ťuk – barva je namíchána, druhý ťuk – je vybarveno celé nebe, jeden tuk – šup s malou myškou do dírky, druhý ťuk – přeneseme stejně lehce i velkého slona.  

Vítejte v rodičovském světě budoucnosti, kde hlasité frfňání „To je nuda“ je nejoblíbenější odpovědí na pokus o hru v reálném světě či odseknutí „Neraď mi“ – skřítek ználek mi to ukázal líp je největší rodičovskou výzvou.  Vítejte ve světě, kde získávání znalosti je fascinují zábavná hra a naopak získávání dovedností ubíjející nudná rutina.

Kde trefit se dítěti hozeným míčkem nejde, protože ten míček přeci není ptáček a chytit mu míček do ruky nejde, protože nemá tu super lepkavou rukavici. A jak vám stárnou je i psaní rukou zjednodušeného tiskacího písma přeci nebetyčná PRUDA, když písmenka se dají přeci tak snadno vyťukat?

Abychom si trošku osvětlili tuto malou vzpouru našeho malého předškoláka nahlédneme spolu do ostrovního světa zvaného Dovedňákov:

Dovednakov - Ostrovni Rise Dovednosti
Dovednakov - Ostrovni Rise Dovednosti

Pojďme spolu ten Dovenákov prozkoumat, předškolák žije na ostrově Hračkov a tam objevuje s pomocí hraní s 1000+1 hračkou znalosti i dovednosti. Jednou se vzdá na výlet na magický ostrov Tabletov, kde brzy najde maják, na který je vyzdviženo výtahem, může se podívat na 1000+1 věc kouzelným dalekohledem, může poznávat mnohem snadněji, bez nutnosti předpokladu získání předchozích úrovní dovedností. Předškolák na volání „pojď si hrát“ neslyší neboť okolo něj je šum moře 1000+1 věci plus 1000+1, když ho přes ten magicky dalekohled něco zaujme v reálném světe potřebuje loďku, která ho tam rychle přepraví – inspiraci.

Tak proč mu pár inspirací na břehu toho moře v písku pěkně nepřipravit?

Třeba není přiměřenou odpovědí na takový svět prostě jen další generace hraček čí didaktických pomůcek, možná je to i čistě motivující zábavná show s ní!

Vždyť přeci platí: „Hrou si mají děti cvičit mysl k jemnosti, pohyby k obratnosti a tělo ku zdraví.“ J. A. Komneský

Vždyť tablet může být nakonec jen jednou z tisíce dalších velmi zábavných hraček ne?

Když si má 5.5 letá dcera zahraje na tabletu ve virtuálním světe „potrefené ptáky nebo jinou trefovací hru“, sestavím ji potom v chodbě cil z krabic a roztodivných plastových lahví reálné trefovalo = trefuje se do nich s mladším bráchou (3.5 let) lehkýma barevnýma míčkama na florbal. Jediná podmínka je, že musí oba střídat ruce, dcera je totiž levák a kluk pravák a tak si vzájemně podporují šikovnost obou rukou.

zbouranélahve-700

Neposedné láhve: Různorodé prázdné plastové láhve (16x) natlakované octem se sodou plus 16x barevné florbalové míčky.

Nedávno můj 3.5 letý kluk porušil pravidlo a do lehkých barevných míčků na florbal se zakutálel stejně veliký gumový míček s plnou výplní – mnohem těžší. Holka ho vzala a prásk i krabice letí vzduchem.

„Jůůů“ ten míček je jinej?

Jakej? Bere dva různé míčky do ruky: Nemá díry, má jinou barvu, aha jiný materiál?

Ne Ne , hod jimi znovu!

Bum Prásk : Je to tedy A , G nebo Z?

Ne Ne a přináším prázdnou láhev od mléka a z lednice vytahuji druhou plnou.

Zádumčivě je potěžká

Juppííí, jsou ruzně těžké !!! Hmm, to znamená, že ten žlutý pták není jen větší, ale i těžší!

Cililink, bingo!

Táto vím, že jím tady v chodbě nemůžu házet, uděláš mi na jaře trefovaldo na ty těžké míčky od petangu

Uvidíme, nebo zkusíme pořádné dětské kuželky.

A hlavně o tom to naše snažení je = prostě hledání budoucí úplné synergie = nic víc, ale i nic míň.

V dětském světě předškoláka jsou inspirace velmi mocný instrument, jsou to ještě nasi malí opičky i neposedové zároveň.

Na tomto předpokladu je založen náš neziskový projekt DYSgenio – neohrabané novorozenecké tápání jak by takové show měly vlastně v budoucnu vypadat. Těch video inspirací je už více než stovka.

http://www.youtube.com/watch?v=UWGnFwwl6cU

Do budoucna plánujeme i ucelená témata s pomocí loutkového seriálu třeba míchání barev nebo předpočetní představy.

Snem je vytvořit vetší show, kterou je možné hrát ve školkách jako celek, zde je mojí největší inspirací spolek Úžasné Divadlo Fyziky = ÚDiF http://www.udif.cz

Přeji vám hezké klidné rodičovství.

PS: Užívejte si jej, dokud ještě můžete.

Rudolf

Zakladatel hnutí  http://www.dysgenio.cz/

We are all gifted ~ EVERYONE!

 

 

 

Autor je nadán:  DYSlexií nelineárním myšlením se silnou obrazotvorností a Levitantstvím schopností stroboskopického focení tisíci pohledy z výšky deseti tisíc stop plus jako DYSgrafik také ve skrytu duše doufá, že jednou budeme už od školky učit naše děti hravý Čmaropis místo nudného Krasopisu. 

Pro další zamyšlení:

Statistika: jeden ze čtyř Američanů vlastní dotykový tablet

http://www.zive.cz/bleskovky/statistika-jeden-ze-ctyr-americanu-vlastni-dotykovy-tablet/sc-4-a-166986/default.aspx

Elektronické čtečky knih jsou z trhu vytlačovány levnými tablety

http://connect.zive.cz/bleskovky/elektronicke-ctecky-knih-jsou-z-trhu-vytlacovany-levnymi-tablety/sc-321-a-167007/default.aspx

Předškoláci? Mobil zvládnou, ale botu si nezavážou!

http://domaci.eurozpravy.cz/skolstvi/22048-predskolaci-mobil-zvladnou-ale-botu-si-nezavazou/