Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Proč nás baví učit?

Přemýšlím nad tím, co mě baví na učitelské práci. Kamarádka mi totiž dohodila kontakt na novináře, který natáčí pořad „Parlons passion“ (Mluvíme o své vášni) – minutový spot, kde učitelé vysvětlují svoji vášeň pro toto zaměstnání. V některých spotech jsou hezká klišé: vysokoškolský učitel ekonomie vysvětluje, že učení je jako kdyby na začátku hodiny měli všichni v ruce svíčku a učitel postupně zapaluje svíčky svých studentů.

Když se ze mě novinářka snažila vydolovat nějakou originální metaforu či historku z natáčení, nic mě nenapadlo. Ale je zajímavé se zamyslet. Nechtělo se mi opakovat klišé typu „líbí se mi ostatním něco předávat“ a nakonec jsem došla ke skromnému závěru: baví mě vymýšlet jak žáky zaujmout.

Třeba dnes jsme probírali zrod studené války. Kapitolu jsem začínala fotografiemi z Jaltské a Postupimské konference. Když jsem vysvětlovala rozdělení světa na dva mocenské bloky a ustoupení Evropy do pozadí, napadlo mě ukázat nové rozložení sil takto:

 

 

 

 

 

 

 

Žáci se na sebe nejdřív překvapeně podívali, ale pak se začali smát… o to více když jsem po chvíli klikla na další obrázek a objevil se slovutný francouzský filosof s křížkem na hlavě (křížek byl namalovaný fixou na tabuli).

Tento zážitek mě vede k závěru, že při učení si užívám hlavně chvíle, kdy něco společně prožijeme a třeba se i zasmějeme… a asi o něco méně řeším, jestli si žáci odnesli na konci hodiny zapálenou svíčku.