Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

„Statický“ nebo „dynamický“ zeměpis?

Od září 2014 učím český zeměpis na jedné pařížské škole. Po několika měsících výuky musím konstatovat, že je velký problém najít použitelné materiály. Mám několik českých učebnic, ale jako by se v nich zastavil čas. V jejich podání je zeměpis statický, proto mě vždy čeká náročný úkol – udělat z něho zeměpis dynamický!

Mými posluchači jsou studenti češtiny, jedná se o velmi různorodé publikum. Jsou mezi nimi dvacetiletí nadšenci, ale také důchodci – bývalá vysokoškolská profesorka lingvistiky či právník. Takže žádní budoucí zeměpisci, ale čechofilové, kteří se z osobních či pracovních důvodů rozhodli naučit náš nelehký jazyk. Účelem výuky tedy není vysypat z rukávu co nejvíc čísel a slepých map, ale pomoci jim pochopit naši zemi a její fungování. A hlavně jim ukázat, jaký je současný vývoj a nadnést otázku, kam asi bude směřovat v budoucnosti.

Autoři českých učebnic zeměpisu neúnavně opakují pořád to stejné: struktura osevních ploch, struktura půdního fondu, produkční schopnost zemědělské půdy. Velmi podobné mapy a grafy asi autoři použili již před dvaceti lety.

V některých učebnicích se konečně začínají objevovat dokumenty, které ukazují vývoj: například vývoj rozlohy vinic, osevních ploch či stavu hospodářských zvířat. Ale tyto dokumenty slouží pouze jako ilustrace k dost nezáživnému textu. Typický příklad „statického“ zeměpisu: „V Česku představuje zemědělský půdní fond 54% rozlohy našeho státu. (…) Nejvíce chmelnic je na Žatecku a Rakovnicku (…). Český chmel je kvalitní, část produkce je určena k vývozu.“ Já ale ze zeměpisu nechci mít vědu o tom, kde co leží! Potřebuji studentům vysvětlit, jak se zemědělství proměnilo za posledních dvacet let a co ho čeká v příštích letech.

Po celodenním hledání na Internetu jsem konečně přišla na to, co budu své francouzské studenty učit: ne prázdné fráze (viz výše), ale věci, které „hýbou světem“: pokles orné půdy v Česku a s ní spojené problémy, zemědělská půda jako investiční hit, atd. Je potřeba studentům předložit různé dokumenty a vyzvat je, ať s nimi pracují. Uf, je to velká práce ten náš statický zeměpis trochu rozhýbat!