Jak si žáci sami vytvořili definici „fairtrade“

Jsou dvě možnosti: buď žákům definici nadiktovat, nebo jim poskytnout informace, na jejichž základě si ji vytvoří sami. K objasnění fungování systému „fairtrade“ (probírá se v zeměpisu v rámci výuky o udržitelném rozvoji) jsem žákům dala následující dokumenty:

Dokument 1: Srovnání ceny kávy z tradičního systému a z fairtrade systému

Equitable_1

Zde je vidět především to, že káva z fairtrade systému je dražší (ale ne o moc). V tomto systému ale dostane zemědělec čtyřikrát vyšší částku (0,62 EUR proti 0,15 EUR v tradičním systému) a je zde naopak méně zprostředkovatelů.

Dokument 2: Produkty fairtrade systému

Produits

Dokument 3: Mapa zemí, které využívají fairtrade systému

Carte

Dokumenty 2 a 3 ukazují, že se jedná především o tropické produkty (káva, kakao, cukr, bavlna…), které tedy pocházejí z tropických zemí. Žáci jsou zvyklí na tuto mapu světadílu, kde pravidelně srovnáváme rozdíly v rozvoji zemí „Severu“ a „Jihu“, jsou tedy schopni odpovědět, že se jedná především o chudší země (i když třeba Brazílii bychom měli zařadit do zvláštní kategorie). Konzumenti produktů „fairtrade“ jsou naopak především v zemích bohatšího „Severu“ (to ale na mapě nevidíme, doplní učitel).

Na základě těchto informací jsou žáci schopni vytvořit sami definici. Pokud nejsou na toto cvičení zvyklí, je možné napsat nejprve společně na tabuli klíčová slova, která by v definici neměla chybět, ať si pak každý napíše svoji definici sám. Třeba „výměnný obchod mezi zeměmi „Severu“ a „Jihu“, který zajistí zemědělcům z chudších zemí vyšší příjmy“.

Jelikož mluvíme o udržitelném rozvoji, můžeme zmínit, že fairtrade má zase negativní dopad na životní prostředí, jelikož zboží cestuje daleko, což je zase problém „food miles“ (nenašla jsem český ekvivalent pro fairtrade ani pro food miles).

Hodinu jsem zakončila tím, že jsem žákům rozdala kousek fairtrade čokolády, aby porovnali, jestli je lepší než ta „normální“. Výborné bylo, že na čokoláda popisují, které suroviny byly použity pro její výrobu: třtinový cukr z Paragvaje, kakaové máslo z Dominikánské republiky, kakao z Peru a vanilka z Madagaskaru – hned jsme si tyto země ukázali na mapě. Snad si díky tomuto sladkému závěru žáci učivo lépe zapamatují…

Alter_eco