Výřez z rytiny Lucase Cranacha z roku 1545 je výstižný a zároveň vtipný – díky němu se dá jednoduše vysvětlit, jak fungoval systém odpustek a proč ho Luther kritizoval.
Žákům jsem rozdala tento obrázek:
Do čtyř prázdných polí mají žáci doplnit následující popis:
– papež prodává odpustky
– mnich, který si přišel koupit odpustky
– peníze, které církev utržila prodejem odpustek
Učitel přidá výklad – popis jednotlivých osob. Například u mnicha je dobré zdůraznit, že je trochu při těle, tedy hodně jí. Nese s sebou pytle s penězi a kohouta a chystá se koupit od papeže odpustky. Můžeme také připomenout, že se mnich pozná podle svého typického oblečení a tonzury. Papeže zase můžeme poznat podle tiáry. Drží v ruce odpustek, který církev dá věřícímu výměnou za peníze. Tyto peníze se pak válejí všude okolo – v truhle a pytli na zemi i v misce a měšci na stole. Autor tak kritizuje bohatství církve.
Tuto rytinu je možné doplnit úryvky z Lutherových tezí či prameny od jiných autorů, kteří odpustky kritizují.
Radek Sárközi
10/05/2012 at 23:27Jsou i obhájci odpustků?
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
11/05/2012 at 09:30Obhájci jsou – katolická církev.
Radek Sárközi
11/05/2012 at 11:30Nějak jsem svůj dotaz nedopsal… Jak ti obhájci argumentují? Vzpomínám si, že jsme se ve škole nikdy nedozvěděli argumenty obhájců odpustků, přestože stále existují.
Petr Koubek
11/05/2012 at 14:13argumentem přeci je – co je zadarmo, nestojí za řeč 😀
Petr Koubek
11/05/2012 at 14:17ale vážně, vedle normotvorné a enkulturační role měla církev v tradiční společnosti vždy funkci správce. cena služby byla vlastně něco jako daň; nebo mě napadá ještě zajímavější paralela s českou společností: regulační poplatek.
to, že lidé platili za svátosti dobrovolně, je ale samo o sobě (fenomenologicky) pro dnešní dítě v podstatě nepochopitelné a nevím, proč se to učí… správnou metodou by bylo doporučení C. S. Lewise, který říkal, pochopit středověkého člověk a jeho magické myšlení v upřímnou zbožnost? tak stravte celý rok 14 hodin denně nosem v hlíně a jen v neděli si zajděte do kostela, kde voní kadidlo, krásně odění kněží a jejich pomocníci tiše a nesrozumitelně hovoří s Bohem, který není vidět, a do toho burácí varhana.
Radek Sárközi
12/05/2012 at 01:25Tak mě napadá: Kdo by byl na tom obrázku dnes? Žadatel o eurodotace či o peníze ze státního rozpočtu, kmotr a stranická pokladna??? 🙁
Michal Černý
19/05/2012 at 14:54No myslím, že ta věc je hodně složitá. Je třeba oddělit odpustky a formu jejich získávání. Pak je zasadit do kontextu kulturního a historického klimatu. Ve třetím kroku je možné diskutovat o tom, proč je někdo někdy kritizoval a za proč byly zavedeny.
Při vší úctě, takto koncipovaná hodina je fundamentalistická a žáky nic nenaučí. Kromě toho, že pokud dáme na složité problémy jednoduché odpovědi, máme tu tolitu – a je v celku jedno zda komunistickou či fašistickou…
A tak mne napadá otázka – co to podle autorky vlastně je odpustek a jak fungoval (či funguje)?