Písemka z dějepisu ve Francii

Zde je komentář textu, který jsem dala svým žákům jako úplně první písemku po probrání první kapitoly „Role Evropanů zalidňování světa“. Velmi stručně se v ní nastíní vývoj evropské populace od počátků po konec 19. století. Této kapitole jsme věnovali zhruba 4 hodiny výuky. Součástí byl i komentář textu, aby žáci věděli, co je čeká. Měli tedy aplikovat metodu, kterou si předtím vyzkoušeli v hodině.

Zde je tedy text, který měli komentovat (je to rychlý překlad z francouzštiny, omlouvám se za případné nepřesnosti):

Italská imigrace ve Spojených státech

Při vstupu do New-Yorského přístavu vystoupí ze svého parníku a jsou zavezeni na ostrov Ellis, kde jsou kanceláře oddělení pro imigraci. Většina z nich jsou nevzdělaní rolníci, někteří jsou zastánci socialismu nebo anarchie. Pokud dostanou povolení ke vstupu, brzy se dostanou do New Yorku, kde zůstanou, nebo jedou ještě dále. V davu, který je přišel přivítat, poznají svého bratra, přítele či příbuzného, padnou si do náručí, objemou se…

Ale neznají ani jazyk ani zvyky této země a aby našli práci, musí využít služeb padrone. Prostřednictvím tohoto člověka posílají imigranti peníze své rodině do Itálie, a Italové jich posílají hodně. Padrone jim hodně pomáhá, ale je většinou nečestný. Bere si velké procento z jejich mzdy, jejiž výši imigranti většinou ani neznají. I přes toto zneuživání se na něj Italové obracejí, je to kvůli jejich neznalostem. Neradi jednají přímo se svými americkými zaměstnavateli.

Italové žijí v New Yorku pohromadě ve dvou čtvrtích, z nichž jedné se říká Little Italy. Vytvářejí zde úplný klan. V těchto čtvrtech člověk může slyšet pouze italštinu. Obchody mají italské nápisy a téměř veškeré zboží pochází z Itálie. Mají své kostely, noviny, divadla, banky, a vytvářejí tak město ve městě. Mladá Italka si téměř nikdy nevezme za muže Američana.

Někteří z nich se vrátí do své země, až si vydělají 800 nebo 1000 dolarů. Mnoho z nich tam pojedou na zimu, kdy je málo práce, ale další léto se opět vrátí. Pokud se Spojeným státům nepodaří udělat z nich americké občany, situace jejich dětí bude zcela jiná. Podle zákona je budou muset rodiče poslat do veřejných škol, kde se jim dostane americké výchovy. New York si musel vytvořit nový systém základních škol, aby mohl odolat vlně neznalosti, kterou sem vrhá Evropa. V některých školách na East Side má většina dětí rodiče cizího původu. Škola je jednou provždy odtrhne od jejich rodičů a třetí generace už ani nebude znát jejich původní jazyk.

Zdroj: Lucien Delpon de Vissec (1872-1953), francouzský spisovatel a novinář, Socialismus v Americe, 1903

Otázky k textu:

1 – Prezentujte dokument (autor, datum, druh, kontext, hlavní téma).

2 – Jak byste charakterizovali italskou imigraci?

V komentáři textu ho žák vždy musí citovat a pomocí vlastních znalostí vysvětlit. Očekávala jsem tuto odpověď (velmi stručně):

text: Italové jsou nevzdělaní, neznají USA, jsou to rebelové

vysvětlení: většina z nich pochází z jihu (Mezzogiorno), což je zemědělská, tedy nejchudší část Itálie, jedná se o druhou vlnu, v první vlně přišli především obyvatelé britských ostrovů, kteří uměli jazyk a měli často zkušenost v oblasti, uměli anglicky, atd. –> ve srovnání s nimi nejsou Italové v USA vítáni

3 – Jaké vztahy udržují Italové se svojí vlastí?

text: v davu poznají svého bratra… posílají domů peníze… jezdí domů na zimu…

vysvětlení: imigrace se „udržuje navzájem“: Italové v USA podporují svou rodinu a často posílají do Itálie peníze, aby se i ostatní členové rodiny mohli vydat do USA, rozvíjí se proto „americký mýtus“, na konci století se rozvíjí dočasná migrace (zima v Itálii a léto v USA), to je umožněno rozvojem dopravy: cesta z Evropy do Ameriky je levnější a rychlejší

4 – Jak žijí Italové ve Spojených státech? Můžeme mluvit o integraci?

text: pomáhá jim padrone… žijí ve čtvrtích Little Italy

vysvětlení: nejsou schopni si poradit sami, potřebují mít „prostředníka“, který využívá jejich naivity, aby se sám obohatil, můžeme také zmínit přítomnost italské mafie, která rozvíjí své aktivity na konci 19. století, Italové často žijí stejně jako v Evropě, žijí pohromadě a rozhodně nemůžeme mluvit o integraci

5 – Jakým způsobem je Spojené státy integrují?

text: zákon je donutí poslat děti do škol… v některých školách má většina dětí rodiče cizího původu

vysvětlení: Američané se snaží tyto imigranty asimilovat prostřednictvím školy: vysvětlit koncept „melting pot“/ „salad bowl“

Tohle je tedy písemka, kterou by měl zvládnout žák 1. ročníku gymnázia. Odpovědi byly většinou na čtyři stránky A4. Účel ale nebyl napsat toho co nejvíc, francouzská metoda klade důraz na to, aby odpověď byla vždy logicky formulovaná a pokud žák pouze „vysype z rukávu“ své znalosti bez ladu a skladu, je za to penalizován. Musí tedy své znalosti utřídit a vybrat POUZE ty, které vysvětlují text.

Předem děkuji za vaše názory!