K této čestné a nijak nehonorované roli vybíral ředitel nejzkušenější členy učitelského sboru, pokud možno stejné nebo příbuzné aprobace svého chráněnce. Smyslem uvádění nebylo začínajícího učitele kontrolovat, nebo na něm denně vynucovat úkoly, ale být mu vždy pohotově k ruce radou a pomocí, tam kde byl nejistý, nebo věci neznalý.
Mým uvádějícím učitelem byl jeden z nejstarších členů učitelského sboru, zkušený matematik, vynikající praktik. Naše spolupráce začala tím, že mi při vzájemném představování v ředitelně ihned nabídl tykání. To mne šokovalo, byl o víc než 35 let starší než jsem byl já. Ale jeho nabídku jsem přijal jako vstřícné gesto ke spolupráci. Z jeho strany to byla správná taktika, protože svojí nabídkou mi naznačil, že není mým nadřízeným, ale kolegou a spolupracovníkem. Okamžitě si tím získal moji důvěru.
Dalším krokem bylo, že mně pozval prvý školní týden na „náslech“ do své vyučovací hodiny matematiky. To bylo pro mne druhé překvapení. Očekával jsem opačný postu. Jeho návštěvu v mé hodině. Po shlédnuté hodině mne vyzval, abych mu řekl svůj názor na to, co jsem v jeho hodině viděl. Měl jsem na způsob výuky dost odlišný názor od toho, co mi v hodině předvedl. Rozvinul se z toho zajímavý dialog, který nás vůbec nerozdělil. Naopak dál sblížil a posílil vzájemnou důvěru a pochopení. Následovala zcela přirozeně jeho návštěva v mé hodině a po ní pokračoval náš vzájemný dialog o různých způsobech v přístupu k učení. Navštívili jsme se pak ve třídách ještě několikrát, ale po pololetí tato poměrně úzká spolupráce začala odeznívat. Vše co jsme chtěli jsme si řekli, názory si vyměnili a každý z nás pokračoval dál svou cestou. Cenné bylo, že i když jsme se v mnohém rozcházeli, přesto jsme si to dovedli otevřeně říci. Nikdy jsem si přitom nepřipadal v roli žáčka vedle učitele. Měl jsem asi velké štěstí. Hned na začátku své učitelské dráhy jsem díky svému uvádějícímu učiteli pochopil, co je náplní slova kolega, v tom nejvlastnějším smyslu toho slova.
Jak jsem uvedl v úvodu, role uvádějících učitelů není dnes na školách příliš často uplatňována. Ti starší učitelé mají pocit, že přicházející mladí učitelé jejich pomoc nepotřebují, nebo že ji dokonce odmítají. A ti mladí se zase myslí, že by se před zkušenějšími učiteli hned od začátku znemožnili, kdyby je o pomoc požádali. Mám pocit, že je to škoda pro obě strany. Na dobrém startu profesní dráhy každého mladého učitele do značné míry záleží jeho další profesní budoucnost. Mělo by být zájmem, ale také profesionální ctí těch starších a zkušených, podat jim v jejich obtížné začátečnické roli pomocnou ruku.
Mgr. Hana Pilařová
14. 9. 2009 at 12.21tak u nás status uvádějícího učitele stále existuje .. letošní
nová kolegyně má dokonce uvádějící učitelé tři (každého pro jeden
předmět) a jeden z nich má na starosti i řešit případné otázky
ohledně chodu školy, dokumentace apod.
Oldřich SUCHORADSKÝ • Post Author •
15. 9. 2009 at 10.25Vaše reakce mne potěšila. Přístup k novým (začínajícím) učitelům
na vaší škole je velmi správný a zodpovědný. Mám však obavy, že je
v dnešní situaci na školách výjimečný.
Petra Boháčková
15. 9. 2009 at 10.26I u nás je tato funkce zavedena. Letos jedna nová starší kolegyně
dostala jako uvádějící učitelku ženu výrazně mladší. Takže
v podávání pomocné ruky ani nemusí jít o věk, jako spíš
o zkušenosti.
Mgr. Maria Kopecká
15. 9. 2009 at 13.51Na minulé škole jsem taky dělala uvádějící učitelku. Teď jsem však
bohužel bez „pomocné ruky“. V nové škole nic takového není.
Oldřich SUCHORADSKÝ • Post Author •
15. 9. 2009 at 21.05Reaguji na komentář č.3: Proč né? Souhlasím, že věk není pro danou
roli podmínkou. Ale já jsem se s takovým případem ve své praxi nepotkal.
A myslím si, že je to docela výjimečné. Ale určitě to mohlo docela
dobře fungovat. Myslím si, že to bylo těžší pro tu starší kolegyni,
která se s touto situací musela vyrovnávat podstatně obtížněji, než ta
mladší.