Tak jsem se po 55 letech vrátil do školní budovy, kde jsem kdysi navštěvoval 5. ročník osmiletky. Překvapilo mne jak málo se tu za ten dlouhý čas změnilo. Dnes je v budově střední zdravotnická škola. Stejné vchodové dveře, schodiště i zábradlí kolem něj, dokonce jsem i našel místnost, kde jsme měli tenkrát třídu a s paní učitelkou Malcovou jsme pilovali slovní úlohy na trojčlenku. Vzpomínka má pro mne ještě jeden rozměr. Kdysi, mezi světovými válkami, když tu ještě byla reálka, navštěvoval ji jako student i můj tatínek. Od vzpomínek jsem se probral k současnosti. Důvodem mé dnešní návštěvy byla regionální konference Metodiky II.
Před vchodem do auly v 2. patře školy vítala u prezence účastníky svým neodolatelným úsměvem Terezka Bížová. Sál se postupně plní přihlášenými návštěvníky. Ještě pár technických úprav dolaďování a již je čas zahájení vedoucí m manažer Metodiky, DANEM alias Zdeňkem Slejškou. Vítá přítomné a seznamuje s organizací bohatého dne. Úvodní přednášku Jana Horny: WEB NOVÉ GENERACE, vyslechnou účastníci s mimořádnou pozorností, protože jeho informace jdou s dobou a přinášejí jim orientaci o současné etapě vývoje v oblasti internetu. Daří se mu propojit zajímavý výklad s ukotvením postavení nového portálu Metodiky II, který se snaží tyto trendy zachytit a učitelům co nejvíce přiblížit.
Následuje vystoupení Zdeňka Slejšky: METODICKÝ PORTÁL – ROSTEME A MĚNÍME SE, který celý portál rvp.cz podrobně popsal a projekcí na plátně předvedl. Překvapením byla originální přednáška dueta Karel Tomek a Anna Doubková: JAK NAUČIT UČIT SE, které účastníky donutilo zapřemýšlet nad způsoby učení školy minulosti a požadavky na ni v dnešní digitální éře.
Po polední přestávce pokračuje program dílnami, do kterých se podle vlastního zájmu a vkusu všichni účastníci rozdělili. Namátkou uvedu dílnu Lukáše Križka KDYŽ JE TŘEBA NÁPAD, ANEB CO NABÍZÍ ČLÁNKY a DUMY, nebo Stáni Andršové SEZNAMTE SE, DIGIFOLIO A WIKI, nebo Markéty Peškové VIRTUÁLNÍ KOMUBIKACE, ZÁKLAD E-LEARINGU. To je pouhý výběr ze zajímavé nabídky témat, které mohli ve třech časových blocích účastníci navštívit, u počítačů si vyzkoušel, vzájemně si vyměnit zkušenosti a besedovat ze zodpovědných pracovníků projektu.
Nemám možnost srovnání s jinými místy v republice, kde se obdobné konference v minulých dnech konaly. Hradec patřil k těm posledním, ale troufám si odhadnout, že k úspěšným setkáním kreativních pedagogů, vedoucích pracovníků školství a pracovníků firem se zaměřením činnosti na oblast školství. Dokonalá organizace a zajímavý program, nabídly množnost setkání aktivních lidí, kteří si mají co říci a vzájemně se umí podpořit v přístupu, který je určitým nadstandardem běžné školní práce učitele. Smyslem setkání bylo o portále nejen informovat, ale získat pro něj další spolupracovníky a autory. Domnívám se, že konference tento cíl splnila a že se časem řada z účastníků objeví na Metodice v nerůznějších aktivních rolích. Jen mne trochu mrzelo, že vedle řady ředitelů škol a institucí jsem na akci potkal poměrně málo učitelů z praxe. Asi proto, že dopoledne všedního dne nebyl ten nejlepší termín pro uvolnění z vyučování a osobní přítomnost na takovém setkání. O to větší zodpovědnost je na přítomných vedoucích pracovních škol, aby poznatky získané na konferenci přenesli do své školy a pro spolupráci své učitele následně získali.