TEČKA ZA PRÁZDNINAMI

Veřejnosti není obecně známo, že kantorské prádzniny netrvají celé dva letní měsíce. Poslední prádzninový týden jsou učitelé ve škole a připravují vše na nový školní rok.Nejde jen o výzdobu tříd a školních chodeb, ale patří sem i obsahová a organizační příprava výuky.  Právě pro takovou přípravu mne byla pro mne víc než 10 let  prádzninovou tečkou účast na konferenci Sítě ve školství v Kroměříži.

Ač čerstvý důchodce, neodolal jsem a přijal pozvání na setkání informatiků i letos. Kroměříž byla znovu krásně slunečná, příprava akce tradičně pečlivá a program konference pestrý. Co však ve srovnání s předchozími léty doslova bilo do očí, byla slabá účast učitelů na konferenci. Zatímco  před takovými 5-6 lety pro účastníky nestačil velký sál místní hotelové školy pro několik stovek účastníků, letos se vešli do jedné počítačové pracovny. Jak si vysvětlit taakový nezájem učitelů ? Znamená to, že v oblasti ICT v současnosti na školách už není co řešit? Jak všichni víme, opak je pravdou! Malá účast je asi  přímým odrazem beznaděje a rezignace na aktuální stav nejen v této oblasti školství, kam podpora a pomoc shora nepřichází a školám a jejím zřizovatelům nezbývá než postupovat metodou – pomoz si sám. Možná, že je to tak správné a že to tak má být. Přesto si nemohu odpustit pocit, který u mne při cestě z konference převládl. Pocit zmarnění šance k setkávání lidí společného zájmu a podobného zamření. U učitelů absence možnosti vyměnit si názory a zkušenosti a potvrdit si záměry, se kterými vstupujeme do nového školního roku. Vzpomněl jsem si na roli autorů textů pro učitele, kterou dnes na sebe také  bere stále méně učitelů. V případě konference v Kroměříži to není moje kritika pořadatelů. Ti udělali pro přípravu i průběh akce všechno. Podobě i v roli autorů nemyslím na žádného konkrétního učitele, kterého jsem v posledním roce oslovil. Přesto jde povzdechnutí do vlastních řad. Nějak se nám vytrácí elán a chuť pracovat něco navíc. A tak musím konstatovat, že Kroměříž 2008 byla jen další promarněnou příležitostí  učitelů působících v této oblasti…