Přišlo mi pozvání na odbornou konferenci SMART Klub pro mateřské školy. Zprvu jsem si pomyslel, že jde o nějaký omyl. Pak jsem se dočetl, že půjde o prezentaci využití interaktivních tabulí v předškolní výchově a rozhodl jsem se akce zúčastnit. To proto, že jsem k využití této techniky ve školství značně kritický a v účasti jsem viděl příležitost udělat si v této otázce jasno.
Zahájení konference se neobešlo bez zmatků, ač stávka dopraváků byla na programu až druhý den. Technika, o které měla být řeč nebyla v době zahájení konference instalovaná a uvítání proběhlo bez hlasové podpory mikrofony. Názory moderátorky, kdy vzpomínala tradiční tabule plné křídového prachu a neopomněla připomenout mokrý a smradlavý hadr k její údržbě, na rozdíl od čisté a bílé tabule interaktivní, mazané elegantním digitálním hadříkem, mne docela pobavily.
Pak ale po úvodní přednášce přišlo vystoupení vystoupení učitelky Mgr. Naděždy Květoňové ze ZŠ Přeštice, které mne velmi zaujalo a přesvědčilo o tom, že jsem cestu do Prahy nevážil marně. Líbila se mi myšlenka, kdy žáci 1. stupně ZŠ pod jejím vedením v počítačovém kroužku vytvářeli programy pro interaktivní tabuli pro své mladší kamarády z mateřské školy. V projektu pod názvem Pomáháme si vzájemně – učíme mladší vytvořili několik programů, které pak sami představili a s mladšími dětmi ověřili v praxi. Projet měl tak dvojí užitečný efekt. Naučil žáky ovládnout sestavení a úpravy programu přitom našel uplatnění v činnosti mateřské školy. Na rozdíl od hlavní moderátorky z pořádající firmy, kterou technika příliš neposlouchala, paní učitelka pohotově a s viditelnou rutinou předváděla činnosti, které s dětmi připravila. V odpoledním programu nejen odpověděla, ale také hned s přehledem předvedla řadu dotazů a nejasností účastníků setkání.
Na konferenci se představila řada dalších učitelů s prezentací možností, které tato forma technické podpory výuky přináší. Jako objev se mi jevil interaktivní stolek, vhodný právě pro ty nejmenší děti, kterým dovoluje snadný přístup a aktivní zapojení většího dětí najednou, při řešení řady zajímavých úloh. Na druhou stranu moje základní otázka, zda je interaktivní tabule vhodným doplňkem výuky a zda dokáže nahradit klasickou školní tabuli, zůstala i po konferenci nerozhodla.
Za roky své aktivní pedagogické služby jsem podobných kampaní zažil mnoho. Nejdříve to byly sluchátkové jazykové pracovny, které v 70. letech musela mít každá škola. Později specializované odborné pracovny k výuce, využití magnetofonů, diaprojektorů, později počítačů. Každá z těchto možností přinesla učitelům i žáků něco nového a svým způsobem užitečného. Ale většinou se později ukázalo, že naděje že je tu nový samospasitelný prostředek, který přinese převrat ve způsobech učení a v jistém smyslu nenahradí učitele, se nenaplnila. To samé se mi jeví i v kampani s interaktivními tabulemi. Vadí mi, že jde prostředek, který v mnohém připomíná frontální formu výuky. Jeden žák, za podpory učitele něco předvádí, ostatní se dívají a pasivně hodnotí. To se mi zdá v době notebooků, mobilů, tabletů trochu zpožděné. Ale právě příklad kolegyň Květoňové a Herýnkové z Přeštic ukazuje, že se tato pomůcka může stát prostředkem k výuce nejen pro učitele, ale aktivní možností pomocí ní naučit žáky nenásilně základům práce s počítačem, při vytváření nových programů.
Organizátorům konference je třeba poděkovat za příjemné prostředí a snahu vyjít všem účastnicím (byl jsem jediným mužem mezi přítomnými učitelkami) setkání vstříc. Odměnily se jim mimořádnou pozorností a zájem až do posledních minut předpokládaného časového naplnění konference.
Mgr. Pavlína Hublová
16.6.2011 at 8.40Děkuji za Váš pohled na IT.
Souhlasím s Vámi, že interaktivní tabule je pouze trocha plastu a pár drátků, která nejen že nemůže nahradit učitele, ale také nezmění výuku, pokud se nezmění přístup právě učitele. Paní učitelky měly jistě několikaletou praxi ve využívání IT, což je „kámen úrazu“, na který velmi často narážím při různých hodnoceních práce s IT. Nikdo nemůže chtít po učiteli, aby byl okamžitě mistrem v ovládání této technologie.
SMART stolek jsem měla možnost „osahat si“ asi před dvěma lety a byl úžasný. Předpokládám, že je teď ještě úžasnější a tiše Vám závidím, že jste si mohl pohrát. 🙂
Oldřich SUCHORADSKÝ • Post Author •
16.6.2011 at 16.08Máte pravdu, technika se rychle vyvíjí. A to nejen co do funkčnosti, vzhledu, ale i ceny.
Dost mne překvapilo, že víc než polovina přítomných zástupkyň předškolních zařízení již na své škole interaktivní tabuli má a s dětmi s ní pracuje. Problém je v tom, co s tak malými dětmi na IT dělat. A právě uvedená konference přinesla řadu možností a námětů. Další jsou vystaveny na serveru http://www.veskole.cz, kam je mohou sami uživatelé přidávat formou DUMů (digitálních učebních materiálů).