ANO, PANE MINISTŘE…

Na začátku školního roku jsem měl tu drzost, že jsem se na chvíli pokusil převtělit do role ministra školství a hledal jsem, co bych v jeho pozici pro naše školství v jeho pozici nejdříve udělal. Vím, že jsou to pouhá zbožná přání, ale při veřejných výstupech našeho ministra jsem měl často domýšlivý  pocit, že možná má doporučení četl.

 

Takový dojem je pro mne důkazem, že naše problémy  buďto  dobře zná, nebo má velmi dobré poradce, kteří mu dobře radí. Včera večer jsem v televizních  „komentářích“ poslouchal jeho vystoupení debatu k prosazování maturit. Jeho rozvážné argumenty mne znovu potěšily. K mnohému co řekl se hlásím a se sympatiemi. Líbí se mi, že postupuje systematicky, transparentně a důsledně. Už za několik týdnu po jejich „generálce“  se projevují blahodárné důsledky jeho snahy. Projevují se ve zvýšeném zájmu studentů o přípravu na premiéru v závěru školního roku. Mají snahu,  aby jejich výsledek byl příznivější, než byl výsledek  říjnové generálky. Plně souhlasím se zachováním nastavené náročnosti, protože jen tak se ukáže, v jakém stavu je současná vzdělanost naší nastupující generace.

    Ve zmíněném  článku: KDYBYCH BYL MINISTREM ŠKOLSTVÍ jsem slíbil, že se později vrátím ke svým doporučením a vysvětlím, proč právě tato opatření  považuji za důležitá. Myslím, že je nejvyšší čas, abych svůj  slib splnit. Psát o narůstání školní administrativy se mi zdá být plýtváním času. Byla ve školách vždycky a ještě dlouho bude. Jen mne nemile překvapilo, že s novou reformou a možností vytvořit si pro školu svůj vlastní vzdělávací plán ji vůbec neubylo. Naopak,  neúnosně se dále zvětšila. Někde zcela bez smyslu a zbytečně. Doporučoval bych, aby každý nový dokument, který  učitelé vytvoří na nějaký pokyn, byl nejen nařízen, ale zadavatelem bylo vysvětleno,  k čemu je dobrý a jaký má vlastně  smysl. Pokud se to  nedozví a nepřesvědčí, pak takový papír prostě vůbec nedělat.

    Financování školy podle počtu žáků je v pozici kdy je nedostatek  žáků a studentů  zcela zvrácený. Školství devalvuje na nedůstojnou a škodlivou přetahovanou o každého uchazeče.Padají všechna možná kritéria na schopnosti a možnosti budoucích studentů.  S takovou praxí je třeba co nejrychleji skončit,nebo docela  zlikviduje rozdíly mezi jednotlivými typy škol. Je třeba znovu obnovit normy kvality a dát jim prioritu  před potřebou přijmout v zájmu vlastní existence každého,  bez ohledu na jeho schopnosti a možnosti. Výsledky státní maturity mohou v tomto procesu návratu ke kvalitě sehrát svoji významnou roli. Ale nemohou být jediným kritériem kvality škol a potvrzením schopností učitelů i vedení školy. K posouzení kvality škol musí daleko více přispět  rodičovská veřejnost,  výbory zřizované obcemi a městy i samotné sdružením rodičů dané školy. Právě rodiče by v těchto orgánech měli mít své široké zastoupení a jejich aktivita by měla dokumentovat zájem, aby škola kterou navštěvují jejich děti naplňovala na potřebné úrovni svoje poslání . Aby si ohlídali, aby  učitelé pracovali podle potřeb dětí a byli vedeni řediteli, kteří nejsou jen úředníky, ale v prvé řadě pedagogy.  Osobnostmi, které svoji autoritou podporují poslání školy, v jejímž čele stojí.  Obměna ředitelů by byla podporou těchto snah a nedovolil  nikomu zabetonovat se na věčné časy  ve své funkci, bez ohledu na výsledky, kterých jeho škola dosahuje.

     Tak nevím, jestli moje plkání  má nějaký smysl a je vůbec ke čtení. Předesílám, že jde o úvahy člověka, který ve školství působil  několik desetiletí. Ale dnes stojí jako učitel-důchodce tak trochu stranou dění a je pouhým pozorovatelem postupujícího vývoje.  Nedělám si žádné naděje, že moje rady něco na tomto vývoji změní. Chci jenom vyjádřit svůj pocit, že máme konečně ministra školství, kterému je rozumět a z jehož vystoupení je zřetelně znát, že ve své funkci není jenom formálně a chce  učitelům a školám opravdu pomoci. Není přece možné přehlédnout, že učitelé jsou dnes jedinou profesí, které se netýkají škrty v platech chystané vládou od Nového roku. Umím si představit, jak je obtížné tuto pozici v rámci vlády  hájit a prosazovat. Panu ministrovi se to zatím daří. Daří se mu pohnout záležitostmi, které se po léta zdály neřešitelné a jen se o nich hovořilo, zatímco stav se stále zhoršoval. Zaslouží si proto naši podporu v těchto a dalších snahách. Proto rád a hlasitě říkám: Pane ministře, ano…