I tak lze reagovat na výsledky maturit „na nečisto“. Je tomu tak v souvislosti se sdělením, že víc než třetina studentů ve zkoušce neuspěla. Potvrdilo se to, co každý ze zkušenějších učitelů dávno ví. S vědomosti našich studentů to jde již dlouho s kopce a úroveň vzdělanosti národa tím permanentně klesá do hlubokého podprůměru. Je otázka, zda tento „sešup“ zastaví jedna povinná a jednotná zkouška na konci studia.
Myslím že dnes už je všem jasné, proč se státním maturitám bránili studenti a některé střední školy. Prostě se báli veřejného poznání, jak na tom vlastně s úrovní studia jsou. Že bude jednoznačně jasné, jaké vědomosti mají jejich absolventi a co a jak je učitelé učí. Teď jen doufejme, že odpůrci maturit nevyužijí katastrofický výsledek měření k tomu, aby maturity opět oddálili, nebo dokonce zrušili. Mají v tom silného spojence v premiérovi a dokonce i presidentovi . To nějak nemohu pochopit. Komu v této zemi ještě jde o vzdělanost absolventů škol? Další odklad či zrušení maturit by byla definitivní rána dnes už zoufalé snaze zastavit nepříznivý trend celého našeho školství a pokusit se vrátit vzdělanost národa na úroveň jinde v Evropě obvyklou.
Výsledky generálky maturit mne osobně nijak nepřekvapily. Dokonce jsem čekal, že se procento neúspěšných dostane až někam k polovině prověřovaných. Vysvětlení neúspěchu „maturantů“ je několik. Od začátku se zdůrazňuje, že šlo jenom o zkoušku, která měla prověřit organizaci takové náročné akce a nikoliv o její obsah. Studentům chyběl skoro celý rok učení, takže je naděje, že v červnu budou mít probrané i to co bylo ve zkoušce zařazeno z dosud neprobraného učiva. Domnívám se, že mnozí studenti nebrali generálku příliš vážně, jen jako recesi. Naváděla je k tomu masivní mediální kampaň, zlehčující celou zkoušku a vybízející studenty dokonce k jejímu bojkotu. Z tohoto pohledu proto nevidím konečné výsledky generálky zas tak špatné a vůbec nepochybuji, že se na konci školního roku v premiéře státních maturit dočkáme očekávaných 80% úspěšných studentů. Optimisticky si tipnu, že to dopadne ještě lépe než prognóza. Obtížnost otázek se dá přeci upravit. Už dnes se přiznávají autoři, že v matematice některé úlohy šly jen mírně nad úroveň nároků základní školy.
Mohu mít k činnosti ministra školství nejrůznější výhrady. Ale v otázce povinných maturit má obdivuhodnou vytrvalost a zaslouží si podporu každého učitele, který svoji profesi bere vážně a chce být svým žákům a studentům kvalifikovaným nástrojem dobré přípravy pro život. Varování z právě proběhlé zkoušky je třeba brát se vší vážností a podpořit vše co škole a učitelům vrátí veřejností ztracenou důvěru. Přesvědčí je, že je takové přípravy vůbec schopna.
Ondřej Hausenblas
4.11.2010 at 18.31Tentokrát s tím, co zde Oldřich píše, vůbec nemohou souhlasit. Snažím se všude, kde mohu, upozornit na to, že naše diskuse začínají příliš nízko, pozdě – že se má a mělo diskutovat o podstatných otázkách, a ne až o maličkostech, jakými jsou výsledky generálky na maturity. Opravdu: ať se vám zdají výsledky dobré nebo špatné, obojí je bohužel špatně. A to proto, že samy testy nejsou v pořádku, a nejen to, ani naše představa, že se dá a má vzdělanost testovat, není v pořádku. Nebojte se, vzdělanost a učení se má a dá zkoumat, dá se hodnotit, ale problém nastane, když si myslíme, že se dá změřit, vyčíslit, a když si dokonce dopřejeme tu snadnou představu, že se zjišťovat najednou, plošně, a navíc testem…
Protože to stojí za hovor, vyvěsím to zde na svém blogu Ireneus.
Zdeněk Sotolář
6.11.2010 at 12.17„Studentům chyběl celý rok učení, takže je naděje, že v červnu budou mít probrané i to co bylo ve zkouškách zařazeno z dosud neprobraného učiva.“
Ale např. z mluvnice tam vlastně žádné učivo nebylo, jeden přívlastek postupně rozvíjející a stupidní otázky na pravopis připomínající spíše pořad Nikdo není dokonalý než maturitu. Jak takovou maturitou chcete pozvednout ztracenou důvěru?
Oldřich SUCHORADSKÝ • Post Author •
8.11.2010 at 6.12Ondřeji, tvoji negativní reakci na můj příspěvek jsem očekával. V tomto problému se v názoru na jeho řešení skutečně dlouhodobě rozcházíme. Proto považuji pokračování ve vzájemné polemice na toto téma za zbytečnost.
Chci jenom připomenout, že i já mám výhrady k formě a organizaci maturit. Určitě bych si i v matematioce, která je zase mým oborem, uměl představit jiný obsah a lépe formulované úlohy. Ale protože jsem chvíli pracoval v týmu, který je připravoval vím, jak je těžké najít shodu jenom několika členů takové komise, ve které je každý odborníkem a vidí to jenom svým úhlem pohledu. Nepochybuji o tom, že kdybys byl autorem otázek z Čj pro maturity, snesla by se na ně stejná kritika od mnoha učitelů, kteří u toho nebyli… Ale rozhodně bych za chyby v zadání, řešení a zpracování výsledků nevinil jenom úředníky. Domnívám se že jsou to chyby nás – učitelů a našich studentů. Proto řešení současného stavu je zase jenom na nás. A to že se o maturitách léta planě diskutuje je zase jenom naší neschopností, nějak se domluvit a chtít najít nějaké přijatelné řešení. Bohužel 🙁
Ondřej Hausenblas
8.11.2010 at 12.27Oldřichu, kvůli rozporu v názorech se nemá přestat diskutovat! A jako polemiku jsem svůj vstup ani nemyslel. Ale řekl bych, že pro učitele, kteří sem chodí číst příspěvky, může být zajímavé a snad i přínosné získat oba pohledy a udělat si svůj informovaný názor. A pro tu informaci tedy připomínám, že jsem nechtěl vytknout tvůrcům úloh v generálce, že tam mají chyby. Chtěl jsem upozornit, že žádný jednotný závěrečný test nemá existovat, a to právě kvůli tomu, jak obtížné je se shodnout v týmu tvůrců testu, jak potom ty úlohy od jednoho týmu nemůžou vyhovovat žákům řady jiných učitelů, a taky proto, jak málo se vůbec u nás umíme shodnout na cílích a smyslu vzdělávání. K tomu všemu může odborná veřejnost jednou dojít (dal bych si na to tak 15 let pilného úsilí), a pak ať se znovu uváží, zda potřebujeme jednotné testy a měření absolventů.
Proto taky nemůže nikdo kritizovat moje úlohy v maturitních testech: nikdy bych do takové ošemetné akce nešel! Může kritizovat mé úlohy v různých izolovaných testech, které nejsou ani státní, ani plošné. Jistě najde chyby, ale pro mě je hlavní, že své chyby nevnucuji celé populaci a že jimi nebudu ovlivňovat studia a život studentů.
A viním úředníky (a podnikavce), protože ti si to celé vymysleli a učitele do toho zatáhli. A byli to úředníci placení za tu zodpovědnost, aby se ve státě vědělo, jak se žáci dobře učí, – a splnili ji špatně. Ti učitelé v tom, jako třeba asi i Ty, tuhle profesní odpovědnost nenesou, ale myslím si, že je škoda posloužit (třebas i dobrou prací) ke špatnému cíli. Pokusil jsem se to zřetelněji vyjádřit v dnešním Respektu.
Ondřej Neumajer
8.11.2010 at 18.28Dobrý den,
Váš článek v Respektu (http://respekt.ihned.cz/c1-47673140-proc-zrusit-maturity) považuji Ondřeji za velice inspirativní a dal bych jej za povinnou četbu všem autorům testů, kteří se na společné části maturitní zkoušky podílejí. Tedy, vlastně je to návodem pro všechny učitele, kteří se k testování ve své výuce dostali, tedy asi všem. Těm bych navíc doporučil Rukověť autora testových úloh, viz http://www.cermat.cz/rukovet-autora-testovych-uloh-1404034186.html
Pěkný den
ON
Oldřich SUCHORADSKÝ • Post Author •
11.11.2010 at 7.39Ondřeji,
souhlasím, že diskuse je zdravá a polemiky že je kolem nás dnes víc než je zdrávo.
Já však trvám na potřebě maturit jako motivaci pro studijní úsilí studentů a zodpovědné učení pedagogů. A v této fázi, kdy máme ve školství tak dlouho bezbřehou živelnost, je nastartování maturit tou nejlepší a správnou volbou. Forma a organizace se musí dál hledat a ladit.
Stejně tak jsem pro výstupní zkoušky na obou stupních základní školy. To tu už dávno chybělo a já v tom dávám ministrovi školství plnou podporu. Domnívám se, že je to také správný signál pro veřejnost, že se v našem školství začíná racionálně uvažovat.
Ale nevím, jestli už není pozdě …