Kvalita na Metodickém portálu

Ale já na portálu nenajdu nic zajímavého…Kvalita příspěvků je hodně nízká… Nic mě tam nezaujalo.“ Tak s takovými názory se setkávám od počátku spuštění portálu a je to již několik let. Na začátku, kdy portál obsahoval několik desítek příspěvků, jsem tomu rozuměl. Teď mi tento problém nepřijde tak černobílý a snažím se hledat, kde je zakopaný pes. Kladu si tedy otázky.  Jestliže jsou málo kvalitní, jaké by měly být? A kde je vzít? Nebo jsou čeští učitelé tak hyperkritičtí? Co znamená kvalitní příspěvek?

Kvalita je velmi problematická hodnota. Pro každého z nás může být zcela někde jinde. Jeden může hodnotit míru popisu dané učební jednotky, někdo jiný vydefinování cílů a jiný zase originálnost nápadu, s kterým autor přichází. Pokud by portál tvořila skupinka autorů, pak by bylo asi vcelku jednoduché najít po nějakém čase jisté sladění různých stylů. Jenže na portál v této chvíli přispělo již kolem 1000 autorů a to především učitelů, kteří udělali ten nelehký krok a odhodlali se jít s kůží na trh. Nemá smysl zatajovat, že vyhledávání učitelů, kteří budou mít chuť něco napsat, je velmi obtížné. Když pak naleznete někoho, kdo se odhodlá a napíše, tak rozhodně není smyslem jej odradit příliš přísnými kriterii, kterými by se dostalo na portál jen „to nejlepší“. Protože tak bychom místo 4000 příspěvků (články a DUM) měly po několika letech fungování asi tak tři čtyři stovky, které by nabídly pár skvělých inspirací. Možná někdo řeknete, ale proč ne, hlavně by byly velmi kvalitní. Jenže zde namítnu, že každý z nás je v jiném bodě. To, co „průkopníkům“ může přijít jako běžné a nezajímavé, tak pro „následovatele“ může být velmi dobrým a přiměřeným krokem v jejich posunutí. Na přednáškách o tvorbě Metodického portálu lidem sděluji jako jeden z principů, na kterých stavíme – různé možnosti/nástroje pro různé lidi/uživatele. Chce se mi teď doplnit i různá úroveň či nabídka. Nejsme opravdu stejní a dívejme se na všechny příspěvky tímto úhlem pohledu. Čím může být pro mě daný příspěvek inspirativní. Když ne třeba originálností, tak třeba tím, že někdo z učitelů byl ochoten se o tuto svojí část podělit a já mu mohu nabídnout zajímavý podnět k dalšímu rozvoji. A najednou je zde pro mě úroveň, která může mě samotnému umožnit něco nového a s tím může přijít i ona kvalita. Když já například okomentuji daný příspěvek, tak někdo jiný může zareagovat na mě něčím originálním a já tím získám, co jsem hledal.

Odraz našeho školství

Druhý pohled, který lze určitě nabídnout, je ten, že portál nabízí reálný obraz našeho školství. Naleznete zde určitě ukázky různých přístupů a způsobů, které učitelé ve školách realizují. Od velmi tradičních až po veliké experimenty. Nelze a možná by bylo i chybou vytvářet portál, který by byl postaven na jednom z těchto pólů. Je dle mě rozumnější nabídnout celou škálu, která umožní každému si najít jeho šálek kávy. Dalo by se to možná přirovnat k obchodu, kde naleznete výrobky různé cenové hladiny. Od těch nejlacinějších až po nejdražší. Nejvíce tam bude asi těch ve střední cenové hladině, neboť je vyzkoušeno, že většina lidí kupuje právě je. Ale v dobrém obchodě má možnost si na své přijít každý. A pevně věřím v to, že i na portálu má každý příležitost se nějak obohatit. Možná je to jen o změně úhlu pohledu a o otevřeném a tvořivém způsobu přemýšlení. Inspiraci mohu najít třeba v jiné části portálu či příspěvku, který byl určen původně někomu jinému. I to, když někdo nabídne konstruktivní kritiku, tak napomůže k růstu kvality celého portálu. Možná je to o tom, místo věty „nenašel jsem zde nic zajímavého“ si sednout a sepsat to kvalitní, co dělám já a nabídnout to ostatním. Kdyby každý učitel popsal byť jen jednu hodinu, kterou má odzkoušenou a vypiplanou a tu poskytl na portálu ostatním, bylo by zde desítky tisíc kvalitních příprav!

Na závěr jedna citace z regionální konference Metodického portálu, kterou řekla účastnice ze Slovenska. My sice máme kreditní systém (myšleno karierního růstu), ale nemáme Metodický portál! A tak se mi chce na závěr říct. My jej máme, ale bude důležité, JAK jej využijeme a CO s ním uděláme. Jeho obsah a kvalita je odvozena od investice každého učitele v této republice.