Na tuto zajímavou práci jsem přišla náhodou:
Najvarová Veronika: Čtenářská gramotnost žáků 1.stupně
V práci najdete vysvětlení čtenářské gramotnosti, roztřídění čtenářských strategií, popis výzkumu a jeho výsledky.
Líbí se mi zejména několik úhlů pohledu na strategie, které jsou členěny podle typu čtení, fází čtenářského procesu a podle přístupů učení z textu. Popis jednotlivých strategií je sice stručný, ale podává docela pěkný přehled získaný ze zahraniční literatury. Se zájmem jsem si přečetla výsledky a ověřené i neověřené hypotézy. Závěry odpovídají mému názoru na současný stav výuky čtenářské gramotnosti: „Ze žákovských a učitelských dotazníků a z rozhovorů se žáky vyplývá, že učitelé nepodporují aktivní práci s textem… většina zkoumaných učitelů používá čtenářské materiály jednotným způsobem, bez ohledu na čtenářskou úroveň žáků, porozumění čtenému ověřují slovní reprodukcí nebo určením hlavní myšlenky, a méně často využívání srovnání se zkušenostmi žáka a s dalšími texty, nerozvíjejí čtenářské strategie žáků (nejméně pak předvídání a zobecnění). (s. 159 – 160)
A jedním dechem souhlasím s větou, která se týká inspekce: “ Je však přinejmenším sporné kontrolovat a hodnotit práci učitele v oblasti čtenářské gramotnosti, aniž by učitelé předtím byli informováni, jak její rozvoj podporovat a jak inovativní prvky do své práce implementovat. (s. 161)
A tak bych znova mohla bědovat nad tím, že u nás nejsou dostupné žádné překlady knih, které by o strategiích pojednávaly…
Dagmar Murová
11.5.2010 at 21.19Mně ten odkaz nefunguje.
Mgr. Ludmila Kovaříková • Post Author •
11.5.2010 at 21.45Omlouvám se, ale ještě dnes mi otevřít šel. Použila jsem jiný odkaz. Děkuji za upozornění.