Nedávno mě navštívili naši známí. Přivedli svou dceru, které nejde chemie. Je žákyní 8-letého G, které blíže neznám. Přinesla si s sebou sešit. Učebnici prý nemají. Zkoušel jsem jí něco z chemie vysvětlovat, ale moc jsme si nerozuměli. Její sešit obsahoval především názvosloví organické chemie. Učíte ho na nižším stupni víceletého G nebo v 9.tř. ZŠ taky tak?
V sešitě jsem našel tyto názvy látek + jejich vzorce. (Názvy jsou přepsány i s drobnými chybami např. „,“ místo „-“ a pod.)
Alkany:
3-ethyl, 4 methyl, 5 propylhexan
Cykloalkany:
Ciklohexan (popis vlastností),
2,4 diethyl, ciklohexan, 2-propylcyklobutan, 2-ethyl, 3 – methyl ciklopentan, 2 – ethyl, 4 – propyl ciklohexan
(výše uvedené názvy odpovídají vzorcům, kde atomy uhlíku v cyklu jsou číslovány od shora nebo levého horního rohu, uhlovodíkové zbytky jsou na dalších uhlících- viz foto. Měkké „i“ je roztomilá chyba naší mladé známé, za ostatní asi nemůže.)
Alkeny:
např.: 2,3- dimethylpent – 1 – en
Alkadieny:
např.: hexa – 1,3,5 – trien, 2 – ethylcyklopenta – 1,3 – dien
Alkyny:
též: prop – 2 -yn, ethynylcyklopentan,
cyklohex – 3 – yn (vzorec je 6- úhelník s trojnou vazbou dole, tedy mezi „3 . a 4.“ uhlíkem – viz foto)
hex – 2 – en – 4 yn, 3,3 – dimethylhex – 1 – en – 4 -yn
Deriváty uhlovodíků:
1 – chlor – 3 – ethylbenzen, 2 – brom – 2 – methylpropanol, 1 – chlorpropan – 1,3 – diol, 1 – cyklohexylpropan – 1,2 – diol, pent – 4 – en – 2 – ol
benzylalkohol = fenol, 2 – brom, 4 – vinylfenol, 3 – ethylbenzen – 1 – ol
cyklohexa – 2,5 – dien – 1 – on, cyklohexan – 1,2,5 – trion, 4 – hydroxybutan – 2 – on, 2 – propylbut, 3 – en, 1 -al
Takhle opravdu chemii neučím, neumím to tak. Příslušnou paní kolegyni/ pana kolegu neznám ani z doslechu (ani jsem nikdy neměl přímý kontakt se školou, na níž učí), znám jenom tento výsledek její / jeho práce. Nevím nic o její/ jeho odborné kvalifikaci.
Před několika lety jsem podrobně prohlížel sešity z chemie ze soukromé ZŠ, kde chemii ( současně fyziku a přírodopis) vyučuje zemědělský ing. (+ absolvent teologické fakulty). Byly skvělé mohly mi být v mnohém příkladem (i když pan kolega psal dosud třeba „ethin“, ale v tom kvalita zcela nespočívá).
Jana Petrů
22.2.2014 at 15.40Že jsou zápisy důkazem naprostého nepochopení principu je asi jasné. Jiná věc je, z čeho ten chaos vznikl. Je možné, že slečna (možná i učitel) píše stejně spojovník (viz např. http://cs.wikipedia.org/wiki/Cyklohexa-1,4-dien) a pomlčku nebo takové ty čáry v pavouku (buď a, nebo b).
K čemu jí to v této podobě bude, je otázkou jen tak na okraji.
Miroslav Melichar
23.2.2014 at 22.03Vážená paní kolegyně, děkuji za Váš zájem a za komentář. Měl jsem asi text ze sešitu trochu zredigovat, ale chtěl jsem zachovat věrnost originálu. Nepravidelné použití čárky a spojovníku („,“ a „-„) jistě kazí přehlednost a není podle normy, ale nenarušuje moc logiku – tyto symboly mají podobný význam. Snad vyučující někdy jen název vysloví, ale nanapíše na tabuli.
Hlavní problémy vidím jinde: Všechny 4 cykloalkany na 1. obrázku jsou pojmenovány naprosto chybně – číslování uhlíkového cyklu nezačíná vždy nahoře, jak si myslí vyučující. Sloučenina z 2. obrázku „cyklohex-3-yn“ je pojmenována stejně špatně a navíc vůbec neexistuje – trojná vazba dovolí až cyklus s 8 atomy C. O správnosti názvů lze diskutovat i v dalších případech. Ale je tohle všechno opravdu třeba? Většinu takovýchto vzorců neučím nejen na nižším stupni G, ale ani na vyšším. (Moji žáci stejně mají dojem, že toho chci moc.)