Organické názvosloví na nižším G (a na ZŠ)?

Nedávno mě navštívili naši známí. Přivedli svou dceru, které nejde chemie. Je žákyní 8-letého G, které blíže neznám. Přinesla si s sebou sešit. Učebnici prý nemají. Zkoušel jsem jí něco z chemie vysvětlovat, ale moc jsme si nerozuměli. Její sešit obsahoval především názvosloví organické chemie. Učíte ho na nižším stupni víceletého G nebo v 9.tř. ZŠ taky tak?

V sešitě jsem našel tyto názvy látek + jejich vzorce. (Názvy jsou přepsány  i s drobnými chybami např. „,“ místo „-“ a pod.)

Alkany:

3-ethyl, 4 methyl, 5 propylhexan

Cykloalkany:

Ciklohexan (popis vlastností),    

2,4 diethyl, ciklohexan,        2-propylcyklobutan,      2-ethyl, 3 – methyl ciklopentan,          2 – ethyl, 4 – propyl ciklohexan 

(výše uvedené názvy odpovídají vzorcům, kde atomy uhlíku v cyklu jsou číslovány od shora nebo levého horního rohu, uhlovodíkové zbytky jsou na dalších uhlících- viz foto. Měkké „i“ je roztomilá chyba naší mladé známé, za ostatní asi nemůže.)

Alkeny:

 např.: 2,3- dimethylpent – 1 – en

Alkadieny:

např.: hexa – 1,3,5 – trien,       2 – ethylcyklopenta  – 1,3 – dien

Alkyny:

též:  prop – 2 -yn,        ethynylcyklopentan,    

cyklohex – 3 – yn  (vzorec   je 6- úhelník s trojnou vazbou dole, tedy mezi „3 .  a 4.“ uhlíkem – viz foto)

 

hex – 2 – en – 4 yn,           3,3 – dimethylhex – 1 – en – 4  -yn 

 Deriváty uhlovodíků:

1 – chlor – 3 – ethylbenzen,         2 – brom – 2 – methylpropanol,         1 – chlorpropan – 1,3 – diol,          1 – cyklohexylpropan – 1,2 – diol,      pent – 4 – en – 2 – ol

benzylalkohol = fenol,       2 – brom, 4 – vinylfenol,       3 – ethylbenzen – 1 – ol

cyklohexa – 2,5 – dien – 1 – on,         cyklohexan – 1,2,5 – trion,        4 – hydroxybutan – 2 – on,            2 – propylbut, 3 – en, 1 -al

 

Takhle opravdu chemii neučím, neumím to tak. Příslušnou paní kolegyni/ pana kolegu neznám ani z doslechu (ani jsem nikdy neměl přímý kontakt se školou, na níž učí), znám jenom tento výsledek její / jeho práce. Nevím nic o její/ jeho odborné kvalifikaci.

Před několika lety jsem podrobně prohlížel sešity z chemie ze soukromé ZŠ, kde chemii ( současně fyziku a přírodopis) vyučuje zemědělský ing. (+ absolvent teologické fakulty). Byly skvělé  mohly mi být v mnohém příkladem (i když pan kolega psal dosud třeba „ethin“, ale v tom kvalita zcela nespočívá).