Tak schválně – co jste si řekli, když jste zjistili, že v diskusích se nám prohání virtuální začínající učitel Hugo Hedvábný?
– že byste se tak (ne)chtěli jmenovat,
– že se někdo zbláznil (někdo myšleno moderátoři),
– že to je pěkná hloupost,
– že by z toho mohla koukat nějaká zábava,
– že to ruší seriozní diskuse,
– že to k ničemu není dobré,
– že má Hugo asi podobné zkušenosti jako vy kdysi na začátku učitelování,
– že… Něco jiného?
Na čase je tedy možná prozradit, co si s Hugem a od Huga slibujeme my, moderátoři. Vezměme to popořádku: Hugo je zkrátka umělohmotný. Prostě takový docela vymyšlený, zcela a naprosto virtuální učitel, naše narozeninová hrátka (dalo by se říci, že se narodil na narozeniny portálu, takže je vcelku věkově zachovalý). Zprvu byl takový nekompletní, ale uživatelé diskusí ho pomohli „vysochat“ a Hugo z toho vyšel jako docela zajímavý chlapík.
Tedy, jakého Huga nám tady uživatelé stvořili? (Méně trpěliví čtenáři prominou, už brzy budeme u toho slibovaného prozrazování.) Nováček učitel, hnedle po škole. A je z toho docela nervózní. Někdy má i strach, jak to se žáky zvládne. Na základce, kde učí, se ale nemusí mít špatně – muž mezi samými ženami bude na mnohých školách hýčkaný! Stále něco hledá, mimo jiné i cestu k dětem, což bude asi jeho celoživotní úděl. Vyzbrojen teorií ze školy se nestačí divit, jaký most přes hlubokou řeku vede ke školní realitě. Pokud by učil na prvním stupni, měl by kliku, protože by byl mezi učitelkami neokoukaný a děti by ho zbožňovaly (nejen proto, že válí na piáno). Kdyby ale učil na 2. stupni, tak z nějakého magického důvodu bude nejspíš fyzikář – tvořivý, co umí dětem udělat sem tam i nějaké to šou. Zvládl by nejspíš ale i další aprobace, zas až tolik na ní nezáleží… Ovšem ať už Hugo učí kdekoliv, ta práce s dětmi ho baví. No a protože je virtuální, nemohl mít svátek na lepší den, než je 1. dubna).
Tak takový je náš Hugo. A teď už konečně, k čemu tady, proboha :-), je. I když to vypadá, že je jen moderátorskou legráckou, není to pravda. Hugo je sice virtuální, situace, které řeší, jsou ale velmi, velmi reálné. No zrovna nyní řeší, co by mohl dělat na konci hodiny, aby dosáhl toho, že si děti uvědomí, co se naučily, a on sám zjistí, co si děti z hodiny odnáší. A už dostal i několik tipů! Neřešili jste to už taky někdy? Možná ano, možná vás to někdy čeká. A právě na to je Hugo dobrý – může řešit zrovna to, co zajímá vás, můžeme do něj promítat všechno, co vám vrtá hlavou. Můžeme díky němu přijít na zajímavé tipy! Třeba se to někomu bude hodit ;-).
Takže – co by ještě mohlo takovému učitelskému elévovi vrtat hlavou? Co by ho mohlo zajímat, trápit, potkat…?
Vezmete-li Huga na milost, třeba vás překvapí ;-)!
Lenka Vránková
23.11.2010 at 12.10Upřímně řečeno, jako budoucí učitelka jsem ráda, že někdo takový jako Hugo existuje, protože někdy mám obavu se zeptat na věc, která zkušeným učitelům možná přijde jako banální, ale pro studenty pedagogických fakult je problémem. Proto si myslím, že Hugo se stane mým přítelem 🙂
Mgr. Lucie Slejšková • Post Author •
23.11.2010 at 17.56Dobrý den Lenko, díky za povzbuzení pro Huga! Trochu jsme váhali, zda může Hugo někoho oslovovat, ale věříme, že to má cenu právě proto, co píšete. Hodně zdaru!