Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Úvodní setkání kurzu Vzdělávací technologie 21. století

Chvilku trvalo, než jsem se“prorvala“ do místnosti, na 25 pokus se to povedlo:-) Zádrhel ve FlashPlayeru způsobil, že jsem nemohla vstoupit, naštěstí jsem problém rozetnula instalací novější verze.
Pár vteřin mi trvalo, než jsem se rozkoukala, prostředí MOODLE a DimDim Web Meeting neznám, takže si teprve osahávám, a musí přiznat, že na omak je hebké, sametové a hlavně – sedí mi jeho jednoduchý střih.
A nyní k obsahu – s názorem Raye Kurzweila, že ICT roste exponenciálně, musíme souhlasit všichni, stačí, když se zeptáte dětí ve škole, co budou dělat po výuce – „Půjdu na Face, budu hrát World of Warcraft, budu na Lidech, najdu si nějakou hudbu na youtube..“ Počítače se nám rozlezly všude, i do těch nejchudších domácností.
Počítače a zase počítače. Kde bychom byli bez nich? Možná se svojí rodinou a sousedy někde na grilování, nebo v lese na houbách, tancovačce či přátelském posezení?
Dávám otázku – ničí počítače lidské vztahy? Jak moc je ohroženo sociální učení a Vygotského koncepce sociálního původu učení? Co se stane v případě velkého omezení sociálního učení a nahrazení lidského prostředí počítači?
Kreativní myšlení ve výuce i jinde – velké ANO! Ale ne každý ho má, ne každý ho používá. Často naráží kreativita na ztrnulý mozek, který vlastní šedivý stereotypák, kterého však nemůžete „obejít“, stojí mezi námi a uplatňováním ICT ve výuce jako zeď mezi Izraelem a Palestinou, přes kterou Palestinec nepřeleze. A stojíme..i se svojí kreativitou. Na té zdi není nic hezkého. Přesto doufáme, že jednoho dne zmizí.
Vtipné mi přišlo přirovnání k Červené královně z Alenky z říše divů – máme připravovat děti ne na minulý, ani ne na současný svět, ale na svět budoucí, o kterém však nevíme, jak bude vypadat (Warlick):-)
Jsme novodobí Prométheové? Trháme si játra při krocení divé zvěře, vyvedeme je do světla a začínáme znovu?
Velmi zajímavý podnět jsem dostala od p. Brdičky, a to na podcast. Nápad na vytvoření referátu v podobě nahrávky zkusím někdy, i přes omezené vybavení, realizovat. Díky šablonám se náš technický park rozroste, takže budu experimentovat.
So: něco jsem si zapamatovala, pochopila, zanalyzovala, vyhodnotila a vytvořila jsem tuto úvahu (Bloomova taxonomie cílů:-)
Děkuji kolegům za plodnou diskusi, lektorovi za přednášku a těším se na další!
Vlasta