NE, nebojte se, sedím pořád ve svém krásné valašském kraji. Ale moje kolegyně z gymnázia odjela na rok učit do USA. A protože jsem člověk zvědavý, tak jsem se jí vyptával jak to tam chodí, abych měl alespoň zprostředkovanou zkušenost. A protože se mi zdá, že její postřehy jsou zajímavé a mohly by zaujmout i ostatní, požádal jsem ji, zda je mohu zveřejnit. Napsala mi že ano, tak tady je první.
Z mého pobytu v USA…
Po velkém vynaloženém úsilí a mému štěstí jsem byla vybrána Fulbrightovou komisí v Praze do výměnného programu učitelů do USA.
Po vleklém papírování a hledání mého výměnného učitele jsem se dočkala a bylo mi oznámeno, že jedu učit na střední školu v Aspenu ve státě Colorado. Mou výměnou kolegyní se stala místní učitelka tělesné výchovy Calan Gibney, která momentálně učí na Vsetínském gymnáziu.
Aspen je krásné malé město uprostřed překrásné Coloradské přírody a majestátných hor. Je proslavené svým lyžařským střediskem a také útočištěm slavných a bohatých lidí. Přestože je Aspen převážně rekreačním a turistickým střediskem, život zde má i svou běžnou i stereotypní tvář. Tento rozdíl je patrný zejména v takzvané off –season, kdy se Aspen stává klidným maloměstem. Jeho turistickou tvář připomínají jen nadsazené ceny, poloprázdné hotely a uzavřené turistické atrakce.
Jak už místo napovídá a všichni kolem mi tady tvrdí, není to prý „pravá“ Amerika. Tedy i Aspen High school, kde momentálně vyučuji, není prý typická americká škola. Tak se tedy snažím více cestovat, navštěvovat různé typy škol v různých městech a státech, abych tedy pochopila, co tedy ta „pravá“ Amerika znamená.
V tomto článku se chci věnovat tělesné výchově, kterou v USA tento školní rok učím.
Z mých zkušeností jsme poznala, že každá škola pojímá tělesnou výchovu různě.
V Aspen High School je tělesná výchova vždy povinná pouze jeden semestr, tedy půlrok pro každého studenta v rámci jeho čtyřletého studia. Student si tedy může zvolit aktivitu, která mu nejvíce vyhovuje. V letošním roce místní škola nabízela: PE activities – sportovní hry a tělesná cvičení, Weight training – posilování pro chlapce i dívky, plavání, Lifeguarding – kurz plavčíka – záchranáře, Outdoor actvities – venkovní sporty. K tělesné výchově je také přidružena Výchova ke zdraví – Health , která je povinná pro studenty také jeden semestr.
Na jiných školách, jak jsme se dozvěděla, můžeme najít pouze jen PE activities a Weight trainining, vše se odvíjí od možností školy. Některé školy mají pouze tělesnou výchovu v podobě chození studentů kolem stadionu.
Dalším poznatkem, který byl pro mě překvapující, byl počet studentů a sdílení tělesní výchovy dívek a chlapců. V Americe se nedělají rozdíly mezi děvčaty a chlapci, proto všichni navštěvovali společné hodiny. V prvním semestru jsme dostala do své hodiny tělocviku až 30 studentů. Takže udržet studenty aktivní 90 minut bylo někdy vyčerpávající. Později jsem se však dozvěděla, že na některých školách není výjimkou ani dvojnásobný počet studentů v hodině tělesné výchovy.
Na Aspen High School mají studenti tělesnou výchovu, jako každý jiný předmět, třikrát týdně ( 2x 90 min a 1 x 45 min).
Součástí americké školní kultury jsou sportovní kroužky, které se vypisují sezónně. Na podzim měli studenti možnost navštěvovat kroužek fotbalu, amerického fotbalu a volejbalu. V zimě hráli hokej, basketbal, plavali a lyžovali. Jarní sezóna se odehrává v podobě lacrossu a atletiky.
Sportovní kroužky jsou školou značně podporovány a existují mezi-školní ligy, které jsou velmi prestižní a zápasy se konají až dvakrát týdně. Výsledky a reportáže ze soutěží se objevují pravidelně v místním tisku. Studenti zvolený sport trénují minimálně 3x týdně buď ráno před začátkem školy cca od 6 hodin nebo pak po skončení výuky kolem 15.30 hod. Časová náročnost sportů je vysoká, ale s podporou školy to studenti zvládají bravurně. Úroveň sportovních kroužků je srovnatelná s českými sportovními kluby. Místní tradicí je obrovská podpora místního publika při sportovních soutěžích a zápasech.
Kroužky jsou obvykle vedeny domácími učiteli nebo trenéry z okolí, kteří jsou za to adekvátně placeni.
Ve všech aktivitách se u studentů projevuje velká konkurence a soutěživost, která se promítá do vztahů mezi studenty a ovlivňuje přístup i atmosféru v hodinách tělesné výchovy. Studenti jsou k tělesné aktivitě velmi motivovaní a tělesnou výchovu si volí ve valné většině rádi, což je spíše specifikum dané oblasti, jejíž obyvatelé jsou obecně velmi sportovně aktivní.
Učení tělesné výchovy v USA je pro mě opravdu přínosem, neboť jsem se musela naučit sportovní terminologii v angličtině a zdokonalila se v anglickém jazyce, zvýšila jsem si svou kvalifikaci v podobě Záchranáře – plavčíka, přiučila se novým sportům, např. Lacross, Nausetbal, Flag football, Kick ball, Dodge ball a spoustu nových her. V posilování uplatnila různé aerobní aktivity jako Aerobik, Latin dance, cvičení na velkých míčích… a také se utužila jako kantorka – psycholožka, která musí být připravena na vše a umět si poradit v různých situacích, často vzniklých pouze rozdílem kulturního prostředí. Ale o tom až v příštím článku.
Soňa Koňaříková
Mgr. Pavlína Hublová
20.5.2011 at 12.37Moc děkuji za zprostředkování zkušeností z výuky TV v USA. Zvláštní, jaké jsou rozdíly v jednotlivých školách…
Zaujala mě věta, že \“ve všech aktivitách se u studentů projevuje velká konkurence a soutěživost, která se promítá do vztahů mezi studenty a ovlivňuje přístup i atmosféru v hodinách tělesné výchovy\“. To bychom asi mohli jen závidět.
Stejně tak mě překvapila ta část, kde kolegyně popisuje zájem veřejnosti o soutěže (nejen) mezi školami, včetně článků v místním tisku. Tuším, že tyto dvě zajímavosti spolu úzce souvisí…
Mgr. Jana Kneřová
23.5.2011 at 10.02Mě překvapila i časová dotace Tv. K tomu ještě počet tréninků a zápasů. To město sportem opravdu žije.
Marcela Zajícová
23.5.2011 at 21.14Parádní. Už se těším na pokračování.