Když tak probírám své zkušenosti ze škol a porovnávám je, tak si stále více uvědomuji nezastupitelnou roli ředitele při zavádění kurikulární reformy. Dva krajní postoje ředitelů jsou asi tyto: účastní se konzultace, zajímají se a podporují svého koordinátora. (Někdy je to zástupce ředitele). Druhý krajní přístup: nemají zájem, veškerou agendu, související s tvorbou ŠVP předávají koordinátorovi. Někdy ho alespoň formálně podpoří, někdy ani to ne. Setkal jsem se i se situací, kdy ředitel koordinátorovi sebral osobní ohodnocení po napsání ŠVP, ale „funkci“ mu nechal. A když pak porovnávám kvalitu ŠVP a hlavně „změnu, která tím nastala“ ve škole, vychází mi mi jednoznačné zjištění: tam, kde ředitelé nedávají dostatečný důraz na naplánování a zavádění změny podle ŠVP, tam je to jen formální proces, který se praktické výuky vůbec nedotkl. Jejich zodpovědnost však je jednoznačná: oni jsou zodpovědni za stav na škole. Jejich laxní přístup se projeví v okamžiku, kdy se začne kontrolvoat nejen formální správnost ŠVP, ale jeho praktická realizace ve škole. Jen aby to pak „neodnesli“ jen učitelé.
Zdeněk Slejška
25.10.2009 at 20.40A Jendo, nestálo by za to nalézat dobré příklady? Jak se říká: „Příklady táhnou“ a myslím si, že když budeme vytahovat ty dobré, tak se jich více lidí chytne. Víme, že není jednoduché se měnit, ale je dobré vidět, že to jde a především proč, co tomu konkrétně přispívá, jaké maličkosti tomu napomáhají apod. Když po těch školách jezdíš, zkus vytáhnout tyto věci. Třeba to pomůže (a možná i tobě ;-))