Přiznám se, že finančním otázkám moc nerozumím, banky považuji za nenasytné instituce a bankéře vnímám trochu jako nepřátele veřejného blaha. Pojem finanční gramotnost proto ve mně od počátku vyvolával silně rozpolcené pocity, ale i přesto jsem se vydal ji prozkoumat – a prožil jsem šok…
Přijel jsem ve čtvrtek 10. prosince do pražské Masarykovy koleje, kde se konala konference projektu Rozumíme penězům (www.rozumimepenezum.cz), kterou pořádalo občanské sdružení AISIS.
„No to jsem zvědav, zda ze mě zas někdo bude chtít vychovat podnikatele?“ pomyslel jsem si a zasedl v jednacím sále.
Chutě jsem vyslechl úvodní informace a už byl k řečnickému pultíku zván pan Roman Frkous, ředitel to komunikace GE Money v ČR, která společně s AISIS od roku 2006 projekt Rozumíme penězům realizuje.
„Takže teď přijde reklama zabalená do pěkných frází. No snad to nějak přečkám,“ proběhlo mi hlavou a nasadil jsem „americký“ úsměv, abych vytvořil výraz hodný vyšších společenských vrstev.
A pak přišel ten šok.
Pan Frkous hovořil naprosto civilně a téměř bez pomoci technických pomůcek. To mne silně zaujalo, a tak jsem vyměnil blazeovaný úsměv za pozici pozorného posluchače, což se záhy vyplatilo.
„Když jsme s manželkou přemýšleli, co bychom ve výchově a vzdělávaní našich dětí chtěli docílit,“ sděloval pan Frkous, „pak jsme se shodli na tom, že bychom chtěli, aby se naše děti staly samostatné, aby se uměly v životě prosadit a aby poznaly lásku.“
Kdyby v tu chvíli pan Frkous sledoval podobu mé tváře, pak by viděl naprosto užaslý výraz. A aby ne. Tolik let ve školství za mnou, ale takto to jednoduše a srozumitelně vyslovit dovede málokdo.
Také si přeji, aby žáci byli samostatní a brali na sebe odpovědnost za svoje vzdělávání a následně za všechny své činy. Bez činnostní a prožitkové výuky ke kompetencím to ale skutečně nejde.
K tomu se ovšem těsně váže znalost faktů, vzorečků a dalších podstatných vědomostí, které s výukou ke kompetencím tvoří nedílný celek a díky nimž se žák dokáže v životě prosadit.
Zcela zásadní je potom poznání lásky. Kdo nepozná lásku, jen těžko ji může potom dál sám dávat. Žák, který lásku pozná, a proč by ji nemohl poznat ve škole skrze učitele, se v životě prosadí. Má ale předpoklad prosadit se tak, že nebude dravcem hubícím vše okolo, ale jedincem, který své okolí svým úspěchem obohatí.
„Teda, pane Frkousi, to byla lekce. Vás by bylo potřeba k vysvětlování školské reformy,“ musel jsem konstatovat.
Díky lektorům AISIS vedených Jitkou Kašovou jsem potom strávil ještě mnoho hodin poznáváním tajemství světa financí, tedy budováním finanční gramotnosti. Ke svému úžasu jsem zjistil, že to není jenom o podnikání, počítání, procentech, ziscích atd., ale především o umění číst s porozuměním, etickém jednání, promýšlení rozhodnutí…
Když jsem odjížděl domů, odjížděl jsem s poznáním, že takto pojatá výuka finanční gramotnosti má hluboký smysl. Odvážel jsem si i mnoho inspiračních námětů k výuce a k přemýšlení. A také pocit, že ve své finanční gramotnosti musím ještě mnohé dohonit.
Mgr. Jana Kneřová
2.1.2010 at 20.37Potěšila mě Vaše pozitivní zkušenost z konference. Myslíte, že byste se mohl o některé další poznatky s námi podělit v diskuzi http://diskuze.rvp.cz/viewforum.php?f=299&sid=84644d7319e94c92eb01be91a5704b8e ? Díky.
Zdeněk Brom • Post Author •
20.1.2010 at 17.25Omlouvám se za pozdní odpověď, ale skutečně jsem pozvání přehlédl. Teď ukončíme pololetí a zastavím se rád 🙂