Vymyslet (napsat) co by měl stát dělat pro školství se mi zdá příliš ambiciózní. K tomu se necítím dostatečně vzdělaná. Ale mohu přemýšlet v dimenzích svých představ a přání.
Co si v budoucnu přeji?
Mít možnost mít náskok. To nezáleží jen na mně. Je nutná podpora učitelů – moc faktorů, ale asi nejdůležitějším faktorem je podpora státu. Někdy mám pocit, že zodpovědní lidé oddělují učitele od školství. Jakoby školství zasloužilo peníze a učitelé ne,školství zaslouží nejnovější ITE, ale učitelé ne… Jsem moc ráda, že se objevil projekt EU peníze do škol. Snad konečně dojde i na učitele (co mne stálo času, energie a nervů dosavadní tvoření projektů a zadarmo!!).
Představy o budoucnosti?
Obdivuji vizionáře ve všech oblastech. A skláním se před všemi těmi, kteří vytváří pro učitele důležité „věci“ (nenapadá mne momentálně výraz) jako jsou nové termíny (hl. jejich náplň) v oblasti pedagogiky, které mají nám v terénu usnadnit cestu. Ještě je nějak dostat mezi učitele. To by asi také měla být úloha státu (myslím na to, že spousta učitelů na středních odborných školách nemá o pedagogice žádné znalosti a nijak je to netíží – pominu ty „rychlokvašky“, které z nepedagogů mají udělat pedagogy – to vnímají jako „papír“).
Standardy ISTE pro učitele jsou určitě potřebné. Akreditace BECTA pro žáky mohou podpořit učitele ve snaze kontrolovat svou vlastní práci (vidím to jako součást klasifikačního řádu). O každé položce bychom mohli diskutovat, ale do toho se mi nechce – na mne moc faktorů. „Budoucnost podle Horizon Reportu“ mne zaujala víc než ostatní „tabulky“. Je rok 2011 a na naší škole jsme se ještě nedostali ani k mobilním zařízením. Ani já ( a že jsem nadšená možnostmi) nejsem ještě připravená mít ve třídě žáka, který vše „sdílí“. Zdá se mi i tak neuvěřitelné, že mám žákyni,která má problém doma plnit DÚ do ITE, protože nemá internetové připojení. A to jsem na střední škole, kde považují žáci i jejich rodiče vzdělání za důležité. Chystám se to změnit. Díky tomuto kurzu mám ještě silnější argumenty pro svůj plán na využití projektu EU peníze do škol.
Souhlasím s tím, že by bylo pěkné, kdyby lidé dokázali naplnit vizi vzdělávání jako hledání vhodných kontaktů, kde si každý bude uvědomovat význam společných zájmů jako nadřazených. Ale tomu nevěřím ani náhodou. Kdyby lidé měli tuto schopnost, musel by komunismus vzkvétat.
Tak ještě jednou – co si přeji:
ať jsou mezi námi
1. vizionáři, kteří nás budou motivovat
2. chytří lidé, kteří dokážou připravovat půdu pro budoucnost
3. nadšenci, kteří zapálí ostatní
4. schopní učitelé, kterým není budoucnost dětí lhostejná a mají zdravý rozum, který jim umožní všechny vize a teorie využít ve prospěch dětí .
Mýlím se, když si myslím, že bez učitelů to nejde?