Tradiční versus netradiční

Tato  4.lekce pro mě byla zejména informativní.  Obohatila jsem se o nové pojmy –  eTwinning, WebQuest, hybridní školy.  Dozvěděla jsem se o možných výukových metodách (rozhlas, projekty, animace, hraní příběhů, publikování novin, myšlenkové mapy). Některé z nich jsem u nás ve škole již realizovala.

 Díky pročítání blogů některých mých kolegů jsem si uvědomila, že se dopouštím jedné chyby (ono je jich jistě více) a to, že když se žáky vytváříme, ať už příběhy, hrajeme scénky apod., nikdy to nezveřejňujeme. Vše probíhá v rámci třídy. Práce tudíž není zakončená. U příští aktivity už budu moudřejší.

Přiznávám se, že se pohybuji v bludném kruhu a rozhoduji se, zda netradiční výukové metody používat či nikoliv. Vážím si toho, že zde se zkušenějšími kolegy mohu diskutovat o tom, jak co nejlépe přiblížit žákům dané učivo, rozvíjet jejich dovednosti, schopnosti. To je však teorie, ale praxe je úplně jiná. Pokud zůstane maturitní zkouška a přijímací řízení na VŠ stejné, nemám šanci připravit svoje žáky na úspěšné vykonání těchto zkoušek. Dokud v našem školství budou přetrvávat a více se oceňovat faktografické údaje, nezůstane mi nic jiného než přejít na tradiční způsob výuky – učitel diktuje a žáci si informace zapisují do sešitů. Poté následuje test.  Z praxe mám zkušenost s tím, že sami žáci ve vyšších ročnících odmítají dělat něco jiného, na co nejsou zvyklí. Ono je to pro ně do jisté míry velmi pohodlné. Sedět a bezmyšlenkovitě si psát do sešitu, když si tedy někdo vůbec píše.  Pokud po nich vyžaduji něco neobvyklého, ťukají si na čelo, co jsem si to zase vymyslela. Než je přesvědčím o smysluplnosti zadaného úkolu, uběhne třetina hodiny. Pak nestačím probrat učivo a mám skluz,který se nelíbí vedení a inspekci. Což je někdy demotivující. Ale když uvidím jednoho, dva žáky, kterým se netradiční výuka líbí, jsem šťastná a na ty ostatní hned zapomenu. V současné době provádím kombinaci metod tradičních s netradičními a doufám, že jednou dojde ke změně k lepší. Přemýšlím, jak taky se svou trochou přispět do mlýnku.