Pracuji již několik desítek let jako učitelka na základní škole v menším městě a stejně jako většina mých kolegů vnímám stále výraznější proměnu dětí – především v jejich chování, postojích a celkovém nadšení do života. Mnohé děti přicházejí do školy pasivní, bez motivace a bez zvídavosti, která byla ještě před pár lety běžnou součástí dětského světa. Místo aktivní výchovy a společného trávení času dostávají do ruky telefon, tablet nebo počítač. Moderní technologie, které by mohly být skvělým nástrojem pro rozvoj, jsou bohužel často jen náhražkou rodičovské pozornosti. Děti pak ztrácejí přirozenou potřebu něco tvořit, objevovat nebo se jednoduše radovat z běžného života.
Děti je třeba rozvíjet a dát jim možnost vyzkoušet nejrůznější aktivity
S tímto nastoleným trendem se nám pedagogům velmi obtížně bojuje, ale osobně si myslím, že smysluplný boj může alespoň do určité míry pomoci. Proto bychom se měli snažit v dětech především probouzet zvídavost a touhu po tom něčeho dosáhnout, než se je snažit jednoduše zaškatulkovat. Toto by mělo začít již v mateřských školkách, kde by bylo určitě prima, kdyby se děti mohly bavit a vzdělávat zábavnou formou na slunci a v přírodě. Jednak by se zlepšila jejich fyzická kondice a jednak by měly možnost něco nového vidět a zažít. A možná i něco, co se stane do budoucna jejich koníčkem, nebo pracovní náplní. Školky by měly dostávat určitě dostatek finančních prostředků k nákupu nejrůznějších potřeb pro sport a aktivní život- od dětských odrážedel pro nejmenší děti, přes šlapací káry, koloběžky, nejrůznější prolézačky a sportovní potřeby jako jsou např. trampolíny, na kterých si děti mohou zlepšit fyzickou kondici, ale také koordinaci pohybů. Stejně tak je třeba jim v co největší míře předvést v reálném světě fungování fyzikálních zákonů, nebo krás přírody. Děti si totiž často nemají možnost tyto záležitosti vyzkoušet doma, protože na takové kratochvíle nemají rodiče čas, nebo se jim zkrátka nechce. Zkrátka je třeba v dětech znovu podnítit nadšení do života a ukázat jim co všechno mohou zažít. Ony pak v té, nebo oné činnosti mohou později pokračovat a získat pro ni zápal, takže budou mít motivaci se dobře učit, posouvat se dál a vzdělávat se.