Nedávno jsem četla jednu zahraniční studii, která víceméně utvrdila mé myšlenky v tom, že soustředění a tím i dobré učení dětí se odvíjí mimo jiné od prostředí třídy a pohodlí při sezení. Chápu, že pokladnice není vždy plná (spíše je povětšinou prázdná), nicméně by mělo být na toto myšleno už od samotného návrhu školy, tříd a jejího umístění až po výzdobu jednotlivých tříd a nákup nábytku.
Opravdu musí být židle ve třídě tak nepohodlné?
Každý z nás si hned vybaví židle, na kterých děti tráví ve škole opravdu mnoho času a rozdíl mezi nimi a kvalitní kancelářskou židlí s příjemným polstrováním a širokými možnostmi nastavení. Je jasné, že nemohou mít děti ve třídách kancelářské otočné židle na kolečkách (a ani to není žádoucí- nedokážu si představit, jak by pak třída vypadala o přestávkách), ale to není možné zařídit solidní výběrové řízení a nákup takových židlí, na kterých se pohodlně sedí i několik hodin? Děti by se pak lépe cítily a věnovaly by více pozornosti učení. Židle by určitě měly mít polstrování a ideálně by měly být nastavitelné tak, aby si ji dítě mohlo přizpůsobit své vlastní postavě. V cizině jsem takové dětské židličky viděla ve třídách už několikrát (i když musím říct, že také nejsou standardem), ale u nás v ČR snad jen v jedné soukromé škole.
A co děti? Mají si o přestávce kde hrát?
O přestávkách děti pak často sedí v lavici, nebo naopak vymýšlejí skopičiny na chodbě, ale co kdyby měly ve třídě místo na hraní, nebo alespoň pohodlné sedací pytle, na kterých by mohli všichni relaxovat a povídat si. Samozřejmě doplněné o barevné dekorace, které by podněcovaly jejich myšlení. Zkusme se všichni zamyslet, co by se dalo udělat pro návrh třídy a nábytku + realizovat alespoň několik maličkostí tak, aby se v daném prostoru děti cítily lépe.
Pěkné židle, které by se daly využít i ve třídách:
https://v-nabytek.cz/1614-kancelarske-zidle-a-kresla
https://x-nabytek.cz/1606-detske-otocne-zidle
