Poznámky o výuce informatiky na gymnáziích v Bavorsku

V Německu má každá spolková země svoje ministerstvo školství a svoje učební plány. O nějaké jednotnosti v rámci Německa se tedy nedá mluvit, nicméně našel jsem

Z několika spolkových zemí mě zejména zaujaly učební plány bavorského Státního ústavu pro kvalitu škol a výzkum vzdělávání v Mnichově (viz http://www.isb.bayern.de/ ), protože (podle mého názoru) nejlépe odpovídají jak evropskému, tak i českému pojetí informatiky jako součásti všeobecného vzdělání. Učební plány jsou na stránkách https://www.isb.bayern.de/gymnasium/ a tam…


Oborový profil informatiky

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26380

Osnova:

  • Samozřejmost oboru
    • Informační společnost
    • Úloha vyučování informatiky
  • Přínos oboru ke gymnaziálnímu vzdělání a osobnostnímu rozvoji
    • Zacházení s informací
    • Principy uspořádání ( = strukturování složitých systémů)
    • Schopnost abstrahovat ( = konceptuální modelování)
    • Přezkoumávání a kritické posuzování modelů a jejich funkce
    • Týmová spolupráce a sociální způsobilost
    • Pracovní styl: tvořivost, experimentování, pečlivost a přesnost
  • Spolupráce s ostatními obory
    • Uplatnění informatiky
    • Příroda a technika (to je obor, v jehož rámci se vyučuje informatika na nižším stupni gymnázia)
    • Informatika v ostatních oborech
    • Návaznost informatiky na základní vzdělání (ITG)
  • Cíle a obsahy
    • (Konceptuální) modelování
    • Techniky modelování
    • Metodická způsobilost (učit se a zvládat složitost)
    • Nižší stupeň (tj. v rámci oboru příroda a technika)
    • Ročníky 9 až 12 (viz detailní plány)
    • Využití počítačů (tj. ve výuce informatiky)
    • Práce na projektech


Učební plány informatiky v jednotlivých ročnících

9. ročník

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26434

Platí pro přírodovědně-technologická gymnázia.

Zatímco na nižším stupni gymnázia studenti pracovali s informacemi (nebo s píš s daty?) pomocí hotových nástrojů, nyní se naučí vymýšlet systémy, které zpracovávají (a možná i interpretují) data.

  • Funkce a datové toky; tabulkové kalkulátory
  • Datové modelování a databázové systémy
    • Objektový datový model, DB-schéma, databázový systém
    • Požadavky na databázové schéma
      • referenční integrita aj. omezení
      • nadbytečnost a konsistence dat
    • Bezpečnost a ochrana dat
    • Příklad složitější aplikace

10. ročník

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26435

Platí pro přírodovědně-technologická gymnázia.

Objektový systém spojuje data, algoritmy a strukturu systému. Objektový přístup (tj. systémový přístup k práci s daty) je způsob, jak účelně a efektivně řešit problémy.

  • Objekty a jejich chování
    • Opakování a upevnění znalostí objektových konceptů
    • Stavy objektů a algoritmický popis chování (životního cyklu)
    • Vazby mezi objekty
  • Generalizace a specializace
    • POZOR, chyba: probírá se tu polymorfismus, přestože ten se obejde i bez dědění!
  • Příklad aplikace

11. ročník

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26193

V 11. a 12. ročníku dospívá studium informatiky k ústředním pojmům celého oboru – k informaci a komunikaci (a také k rekurzi, která teprve dělá algoritmus algoritmem).

  • Rekurzivní datové struktury
    • Seznamy
    • Stromy jako zvláštní grafy
  • Technika (vývoje) softwaru
    • Plánování a řízení práce na projektu
    • Vývoj softwaru v praxi (projekt)

12. ročník

  • Formální jazyky
    • syntax a sémantika jazyka, gramatika, analýza regulárních jazyků…
  • Komunikace a synchronizace procesů
    • procesy, komunikační protokoly, topologie sítí, uváznutí…
  • Způsob fungování počítače
  • Meze vyčíslitelnosti
    • časová náročnost
    • problém nezastavení

Omlouvám se za chyby a nepřesnosti, překládám z němčiny jen orientačně a narychlo. Překlad míchám se svými poznámkami. Úplné a správné znění dokumentů je uvedeno v německých originálech, na které zde důsledně odkazuji.