V Německu má každá spolková země svoje ministerstvo školství a svoje učební plány. O nějaké jednotnosti v rámci Německa se tedy nedá mluvit, nicméně našel jsem
- jednotné vymezení pojmů ve Wikipedii, viz https://de.wikipedia.org/wiki/Informatikunterricht
- standardy Informatické společnosti (viz https://www.gi.de/ ) pro výuku učitelů informatiky ve všech německy mluvících zemích, viz http://www.informatikstandards.de/ a tam dokumenty v pdf:
Z několika spolkových zemí mě zejména zaujaly učební plány bavorského Státního ústavu pro kvalitu škol a výzkum vzdělávání v Mnichově (viz http://www.isb.bayern.de/ ), protože (podle mého názoru) nejlépe odpovídají jak evropskému, tak i českému pojetí informatiky jako součásti všeobecného vzdělání. Učební plány jsou na stránkách https://www.isb.bayern.de/gymnasium/ a tam…
Oborový profil informatiky
Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26380
Osnova:
- Samozřejmost oboru
- Informační společnost
- Úloha vyučování informatiky
- Přínos oboru ke gymnaziálnímu vzdělání a osobnostnímu rozvoji
- Zacházení s informací
- Principy uspořádání ( = strukturování složitých systémů)
- Schopnost abstrahovat ( = konceptuální modelování)
- Přezkoumávání a kritické posuzování modelů a jejich funkce
- Týmová spolupráce a sociální způsobilost
- Pracovní styl: tvořivost, experimentování, pečlivost a přesnost
- Spolupráce s ostatními obory
- Uplatnění informatiky
- Příroda a technika (to je obor, v jehož rámci se vyučuje informatika na nižším stupni gymnázia)
- Informatika v ostatních oborech
- Návaznost informatiky na základní vzdělání (ITG)
- Cíle a obsahy
- (Konceptuální) modelování
- Techniky modelování
- Metodická způsobilost (učit se a zvládat složitost)
- Nižší stupeň (tj. v rámci oboru příroda a technika)
- Ročníky 9 až 12 (viz detailní plány)
- Využití počítačů (tj. ve výuce informatiky)
- Práce na projektech
Učební plány informatiky v jednotlivých ročnících
9. ročník
Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26434
Platí pro přírodovědně-technologická gymnázia.
Zatímco na nižším stupni gymnázia studenti pracovali s informacemi (nebo s píš s daty?) pomocí hotových nástrojů, nyní se naučí vymýšlet systémy, které zpracovávají (a možná i interpretují) data.
- Funkce a datové toky; tabulkové kalkulátory
- Datové modelování a databázové systémy
- Objektový datový model, DB-schéma, databázový systém
- Požadavky na databázové schéma
- referenční integrita aj. omezení
- nadbytečnost a konsistence dat
- Bezpečnost a ochrana dat
- Příklad složitější aplikace
10. ročník
Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26435
Platí pro přírodovědně-technologická gymnázia.
Objektový systém spojuje data, algoritmy a strukturu systému. Objektový přístup (tj. systémový přístup k práci s daty) je způsob, jak účelně a efektivně řešit problémy.
- Objekty a jejich chování
- Opakování a upevnění znalostí objektových konceptů
- Stavy objektů a algoritmický popis chování (životního cyklu)
- Vazby mezi objekty
- Generalizace a specializace
- POZOR, chyba: probírá se tu polymorfismus, přestože ten se obejde i bez dědění!
- Příklad aplikace
11. ročník
Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26193
V 11. a 12. ročníku dospívá studium informatiky k ústředním pojmům celého oboru – k informaci a komunikaci (a také k rekurzi, která teprve dělá algoritmus algoritmem).
- Rekurzivní datové struktury
- Seznamy
- Stromy jako zvláštní grafy
- Technika (vývoje) softwaru
- Plánování a řízení práce na projektu
- Vývoj softwaru v praxi (projekt)
12. ročník
- Formální jazyky
- syntax a sémantika jazyka, gramatika, analýza regulárních jazyků…
- Komunikace a synchronizace procesů
- procesy, komunikační protokoly, topologie sítí, uváznutí…
- Způsob fungování počítače
- Meze vyčíslitelnosti
- časová náročnost
- problém nezastavení
Omlouvám se za chyby a nepřesnosti, překládám z němčiny jen orientačně a narychlo. Překlad míchám se svými poznámkami. Úplné a správné znění dokumentů je uvedeno v německých originálech, na které zde důsledně odkazuji.
Ivan Ryant • Post Author •
9.8.2016 at 17.08Trosky podobných poznámek o výuce informatiky v Polsku (které mě podnítily, abych zapátral po německých lehrplanech) jsou ICT na střední škole v Polsku a Informatika v Polsku.
E Kocourek
9.8.2016 at 23.04Smekám před německým regionalizovaným školstvím, mimo jiné i proto, že dalo světu \“studentské\“ PéDéÁčko Cassiopeia A-23 G (BTW, považuji to za úplně nejfantastičtější věc, kterou může nějaké ministerstvo pro školství udělat.). Bylo by zajímavé zjistit, co přesně si iniciátoři akce s Cassiopeiou a příslušné zemské ministerstvo školství od ní slibovali a do jaké míry byla jejich očekávání naplněna. Neboť by z toho mohlo vyplynout, zda chystají či nechystají podobnou akci znovu. Pokud ano, proč, a pokud ne, proč ne.
Pan Ryant zde zpřístupňuje velice zajímavé údaje. Velice zajímavé! Naprosto nezpochybňuji jeho němčinu, sám bych to lépe nedal. Zaujalo mě, že vedle půvabně přeložených a dovysvětlených výrazů jako Principy uspořádání ( = strukturování složitých systémů, původně Ordnungsprinzipien) ponechal bez vysvětlení sociální způsobilost (původně Soziale Kompetenzen), ze které já jsem poněkud zmaten. Je to proto, že panu Ryantovi její souvislost s informatikou připadá samozřejmá, nebo proto, že ji stejně jako já nechápe?
Zvěst, že \“o nějaké jednotnosti v rámci Německa se tedy nedá mluvit\“, se mi velice zamlouvá, ale musí to být rána pro všechny české centrální plánovače a sjednotitele úplně všeho. Zajisté pouze za předpokladu, že tito jsou schopni vnímat realitu, což u nich není úplně samozřejmé.
Každopádně děkuji za vynikající text!
Ivan Ryant • Post Author •
10.8.2016 at 7.51Sociální (+personální) kompetence — viz české RVP zde na portálu. Jinak děkuji za pochvalu, ale jistě se nezapře, že jsem poznámky šil horkou jehlou.
Ivan Ryant • Post Author •
10.8.2016 at 23.16Ostatní spolkové země — tj. kromě Bavorska a Saska — mají nabídku učebnic na této adrese. Odtamtud vedou odkazy na další díly učebnice. U každého dílu se dá stáhnout obsah v pdf — a to je asi pro první seznámení nejlepší:
Obsah 1. dílu (10. ročník)
Obsah 2. dílu (11. ročník)
Obsah 3. dílu (12. ročník)
…a taky tohle
URL pro případ, že by nefungoval klik na link:
https://verlage.westermanngruppe.de/schoeningh/artikel/978-3-14-037121-6/Informatik-Lehrwerk-fuer-die-gymnasiale-Oberstufe-Schuelerband-1