Počítače – pomůcka a/nebo překážka?

Nadšenci do technologií ve vyučování (ed-tech enthusiasts) řeší problém. No, řeší – oni spíš mají problém:  jakási studie naznačuje, že čím více jsou studenti ve škole vystaveni „technologiím“, tím horší výsledky tito studenti dosahují v testech PISA.

BTW, opět tu řádí dosti nešťastná terminologie – IMO by to chtělo velmi pečlivě rozlišovat, čemu vlastně jsou ti studenti vystaveni. To mi připadá důležité, ale nikoli to hlavní.

Kdysi strašně dávno napsal James Martin v jedné své knize o programování v reálném čase něco ve smyslu (jsem si jistý, že tu knihu stále mám, v ruštině, ale nemíním nyní hledat ten přesný citát) že některé činnosti lze provádět bez počítačů stejně dobře jako s nimi,  některé činnosti lze provádět bez počítačů jenom hůře než s nimi, a pak existují činnosti, které bez počítačů prostě provádět nelze. Opakuji – nelze! Každý si musí zvážit, zda „žít v dnešní společnosti“ náhodou nepatří do té třetí kategorie činností – cosi, co bez počítačů nelze dělat.

Pokud si (jako já) odpovíte, že „žít v dnešní společnosti“ samozřejmě do té třetí kategorie patří, snad vás to povede k další otázce – co že to PISA vlastně testuje, a netestují se tam náhodou schopnosti vhodné pro život ve středověku?

Jiná otázka je, zda se na některé škole aspoň někteří studenti (a možná nikoli péčí učitelů, ale svojí vlastní) učí věci užitečné pro současnost. Vytvářet si svou osobní databázi, řešit problémy (včetně těch školních) s použitím své osobní databáze, vytvářet si svoje vlastní postupy pro ukládání a vyhledávání užitečných informací. (Nejsem v této věci optimistou.) Ale pokud se to učí, a pokud se to naučí a umí to, obávám se, že PISA tuto jejich schopnost netestuje.

Dovedu si představit testy, které by právě takovéto schopnosti testovaly a hodnotily. Jak by asi vypadaly výsledky takových testů? Třeba by naznačovaly totéž co PISA – čím více jsou studenti vystaveni počítačům, tím hůř. A třeba by ukázaly, že existují dvě kategorie studentů. Lemplové, kteří počítač používají jenom na blbosti, hrají počítačové hry, marní čas na společenských sítích a čím déle sedí u počítače, tím méně pracují. A geekové, jimž se počítač stal součástí jejich nervové soustavy.