Toto je pokračování, přesněji závěr, mého textu „Obejdou se žáci bez vlastních drahých učebnic angličtiny?“.
3. Lze přehled gramatiky získat jinak než z učebnice?
Každý zkušený učitel angličtiny nosí přehled anglické gramatiky v hlavĕ.
Jde tedy o to, jak tento přehled předat žákům.
3.1. Přehled gramatiky svépomocí
Jsem vlk samotář, a je-li třeba nĕco vyrobit, dávám přednost tomu, že to vyrobím vlastnoručnĕ.
Domnívám se, že každý učitel angličtiny by mĕl svým žákům dát k dispozici
stoprocentnĕ spolehlivý výklad té gramatiky, kterou právĕ probírají,
a nenechat své žáky napospas učebnicovým skrývačkám a tajenkám.
Pokud učitel vytváří své učební materiály s přihlédnutím k cíli „vytvořit přehled gramatiky“,
pak odhaduji, že přibližnĕ za rok, nejpozdĕji za dva roky, má takovýto přehled hotový.
Mám zkušenost, že se najdou žáci, kteří se na této činnosti budou ochotnĕ podílet – například testovat, hodnotit kvalitu příkladů a doporučovat zjemnĕní a upřesnĕní.
Dotyčný učitel pak může takovýto přehled gramatiky zveřejnit na školním webu,
nebo ve školnim e-learningovém prostředí,
nebo na svém vlastním serveru.
Jak říkával Vernův Arne Saknussem,
KOD FECI.
3.2. Přehled gramatiky z ministerstva
Kdyby MŠMT opravdu chtĕlo pomáhat českému školství …
Zde drobná odbočka:
Je jasné, ze české MŠMT se NIKDY nezmůže na akci podobnou té, která v Nĕmecku vedla k vytvoření úžasného studentského (!!) kapesního počítače Cassiopeia A-20E.
Ale i když se budeme držet o hodnĕ více „při zemi“, námĕty, co všechno by MŠMT mohlo dĕlat, kdyby opravdu chtĕlo pomáhat českému školství, by vydaly (nejménĕ) na jeden další článek.
Ale zpátky k učebnicím angličtiny.
Takže, kdyby MŠMT opravdu chtĕlo pomáhat českému školství, mohlo by nechat vytvořit nĕjaky takový „Přehled gramatiky“.
Já sám bych mu nevĕřil, když vím, jak ochotnĕ MŠMT dává schvalovací razítko na učebnice obsahující faktické chyby a zavádĕjící údaje,
ale ministeriálové by mohli získat hřejivý pocit, že udĕlali aspoň nĕco, co zjevnĕ neškodí.
3.3. Přehled gramatiky od profesní organizace
Kdyby existovala nĕjaká profesní organizace učitelů angličtiny, mohla by se tohoto úkolu ujmout.
My vlci samotáři samozřejmĕ nic takového nepotřebujeme, ale třeba by to nĕkomu pomohlo.
4. Závĕrečné skóre
Jak to tedy vypadá s potřebou žáků vlastnit učebnici angličtiny?
Nalezl jsem dvĕ činnosti, pro které je žákova vlastní učebnice nezbytná.
Pro obĕ dvĕ tyto činnosti se učitel musí rozhodnout, přičemž bez domácích úkolů z učebnice (2.4.) se učitel obejde snadno,
ale naopak vynechat skupinové činnosti při hodinĕ (2.3.) by nĕkterý učitel mohl považovat za významné omezení.
V mé vlastní učitelské praxi jsem se bez učebnic vlastnĕných žáky obešel.
Zhanatan Chapman
16.4.2024 at 9.36Objevte možnosti, které nabízí kryptoměny s [url=https://www.cryptooptima.cz/]Cryptooptima[/url] Naše platforma vám poskytne nejmodernější nástroje a analýzy, díky kterým můžete své investice posunout na novou úroveň. Přidejte se k nám a staňte se mistrem v obchodování s kryptoměnami.