Toto je zkrácený název.
Plný název mého textu je „Obejdou se žáci bez vlastních drahých učebnic angličtiny?“,
a předem prozradím, že moje odpovĕď zní „ANO!“ .
Tento můj text reaguje na článek Renaty Šulcové s názvem „Glosa o „bezplatném“ školství a „starých“ učebnicích“, publikovaný na serveru PI.
Z pohledu rodiče je situace jednoduchá. Pokud učitel prohlásí, že tu a tu učebnici jeho žáci MUSÍ mít, rodiči nezbyvá než srazit kufry a příslušnou učebnici pořídit. Ale jak to vypadá z pohledu učitele?
Než se pustím do podrobného zkoumání, pár poznámek.
1.1. Respektování copyrightu
V mnou doporučovaných postupech za všech okolností respektuji copyright vydavatelů učebnic.
Nejsem příznivcem kopírování či tisku jednotlivých stránek z učebnice a rozdávání takovýchto tisků komukoli, zejména ne žákům.
Pokud by se v tomto textu nĕkde zdálo, že takovouto činnost nezavrhuji nebo že ji nezavrhuji dostatečnĕ vehementnĕ,
pak jde výhradnĕ o moji neobratnou formulaci.
1.2. Výchozí situace – vybavení učebny a školy
Předpokládám, ze učebna je vybavena velkoplošnou promítací plochou, na kterou každý žák ze svého místa vidí.
Předpokládám, že učebna je vybavena kvalitní zvukovou aparaturou.
A předpokládám, že škola vlastní digitální učebnici (nebo řadu učebnic) angličtiny s veškerými právy ji zobrazovat, případnĕ z ní přehrávat audiovizuální materiály.
A máme-li k dispozici takovéto vybavení,
můžeme se pustit do úvah, na co že by žáci mohli potřebovat učebnice,
a zejména na co že by žáci mohli potřebovat svoje vlastní učebnice.
2. Na co žáci potřebují učebnice?
2.1. Zdroj poznání ohlednĕ slovní zásoby
Považovat papírovou učebnici za zdroj poznání slovní zásoby je v první čtvrtinĕ 21. století cosi mezi vtipem a nesmyslem. I ten nejhloupĕjší student dokáže kýžené slovíčko zjistit rychleji na svém mobilu či notebooku, nežli by ho lovil z učebnice.
K čemu je tedy učebnice z hlediska slovní zásoby? Může posloužit jako inspirace: k danému tématu by bylo zajímavé znát tohle a znát onohle.
Ale kvůli tomu žák nemusí tu učebnici vlastnit!
2.2. Zdroj poznání ohlednĕ gramatiky
Zde je situace jiná nežli u slovní zásoby. Je jasné, že každý žák potřebuje mít k dispozici přehled gramatiky.
Stoprocentnĕ spolehlivý a přehledný přehled gramatiky.
Formát takovéhoto přehledu není jednoznačnĕ daný – nĕkterý žák dává přednost papírové formĕ, jiný žák dává přednost digitální formĕ, samozřejmĕ pokud příslušná škola nezakazuje používání elektronických zařízení při hodinách.
Pokud jde o papírový formát, mĕl by přehled být na volných listech, aby si je každý žák mohl uspořádat podle své aktuální potřeby.
2.2.1. Lze učebnici použít jako přehled gramatiky?
V obecném případĕ NE.
Znám učebnice od renomovaných autorů a z renomovaných nakladatelství, které obsahují nepoužitelné přehledy gramatiky. Jejich přehledy jsou plné „kurvítek“ a hrají si s žáky na skrývačky a na tajenky, snad aby předvedli svoji kreativitu.
2.2.2. Učebnice kontra přehled
„Přehled“ gramatiky není učebnice.
Angličtina nikomu nepatří, ani anglická gramatika nikomu nepatří,
a nikdo si ji nemůže přivlastnit pomocí copyrightu.
Kdokoli může napsat svůj vlastní přehled anglické gramatiky,
a kdokoli další může napsat svůj přehled, přesne stejný nebo témĕř stejný nebo úplnĕ jiny.
A nikomu do toho nic není.
2.3. Zdroj pracovních textů pro činnost při hodinĕ
Pokud celá učební skupina pracuje se stejným textem, pak žádný žák učebnici nepotřebuje. Příslušný text je zobrazen na projekční ploše.
Pokud je učebna dostatečnĕ prostorná a umožňuje rozdĕlit učební skupinu na dílčí pod-skupiny, které mohou pracovat nad rozdílnými zadáními, aniž by se při tom vzájemnĕ rušily,
v takovém případĕ potřebuje každá skupina svou učebnici,
a nejjednodušší způsob, jak toto docílit, je, že každý žák má svou vlastní učebnici.
2.4. Zdroj pracovních textů pro činnost doma
Rozhodne-li se učitel zadávat domácí úkoly, a je-li předmĕtem tĕchto domácích úkolu text z učebnice, pak samozřejmĕ každý žák musí mít svou vlastní učebnici.
Nicménĕ, v mé vlastní učitelské praxi jsem nikdy takovéto domácí úkoly nezadával.
Domácí úkoly jsem zadával, rozsáhlé a pomĕrnĕ často (zejména v maturitních ročnících), ale učebnice nebyla zapotřebí – témata tĕchto domácích úkolů vycházela z maturitních okruhů.
Možná bude pokračovat.