X. Photomath – lineární funkce – rovnice přímky

V této lekci se podíváme na to, jak můžeme využít aplikaci Photomath k vypočtení rovnice přímky.

Můžete si přečíst tento text nebo si pustit video. 

Lineární funkce, konkrétně graf lineární funkce, se vyučuje v 9. ročníku. Avšak s přímou úměrností se žáci setkají již v nižším ročníku. Můžeme tak používat Photomath na grafy funkce i dříve. 

Předpokladem pro použití aplikace Photomath na graf lineární funkce jsou následující znalosti žáků:

  • Co je to přímka
  • Pravoúhlá soustava souřadnic
  • Co je a co není funkce
  • Sestrojení grafu lineární funkce
  • Odečítání bodů z grafu funkce
  • Rovnice přímky
  • Řešení soustavy rovnic 

Pro názornou ukázku pro práci s žáky jsem zvolila tuto úlohu:

Napište rovnici přímky, která prochází body A[3, -2] a B[5, 2].

K vypracování použijte aplikaci Photomath. 

Výsledek správnosti řešení ověřte graficky s aplikací Photomath.

Z grafu funkce vyčtěte průsečíky s osami a y

Žáci potřebují znalosti rovnice přímky, do které dosadí dva body zapsané v zadání. Poté, co žáci dosadí do rovnice oba dva body, mohou, resp. musí použít Photomath.

Pro zajímavost uvádím řešení i s pomocí chatuGPT. Kdo by chtěl, může žákům zpestřit hodinu i díky AI (dle podmínek společnosti OpenAI mohou ChatGPT využívat děti až od 13 let).

Při použití aplikace Photomath na lineární funkci jsou aplikovány následující digitální kompetence: 

  • využití a zapojení – žák používá aplikaci k řešení rovnice přímky a vytvoření grafu funkce
  • efektivita a inovace – využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce (nové postupy, snadné vytvoření grafu funkce)
  • přínos a vývoj – seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy (zhodnocení postupů, posouzení vlastní funkce – představa o funkci versus realita grafu funkce) 
  • informace a komunikace – komunikace ve třídě, sdílení obrázků grafů pomocí digitálních technologií  

Z pohledu SAMR modelu záleží na učiteli, jak hodinu pojme. 

Osobně v tomto názorném příkladu spatřuji jak vylepšení výuky, tak její proměnu.

Můžeme zadávat úkoly, které bez technologie nelze takto snadno splnit.  

Největší přínos je z hlediska efektivity času a kritického myšlení, kdy žáci ověřují své výsledky řešení.  

Hezký den, Kateřina