IX. Photomath – graf lineární funkce

V této lekci se podíváme na to, jak můžeme využít aplikaci Photomath k tvorbě grafu lineární funkce. 

Můžete si přečíst tento text nebo si pustit video. 

Lineární funkce, konkrétně graf této funkce, se vyučuje v 9. ročníku. Avšak s přímou úměrností se žáci setkají již v nižším ročníku. Můžeme tak používat PhotoMath na grafy funkce i dříve. 

Předpokladem pro použití aplikace PhotoMath na graf lineární funkce jsou u žáků následující znalosti:

  • co je to přímka
  • pravoúhlá soustava souřadnic
  • co je a co není funkce
  • sestrojení grafu lineární funkce
  • odečítání bodů z grafu funkce

Mějme funkci y = x + 2. Aplikace PhotoMath nám sama nabízí graf funkce – viz následující obrázek. Můžeme rozkliknout „prohlédněte si graf funkce“ a vyčíst více informací. Graf můžeme přibližovat i oddalovat. Vidíme průsečíky s osami, které nám aplikace i sama uvádí. 

Pro možnost využití v hodině matematiky jsem vybrala tři funkce, dvě rostoucí a jednu klesající. Žáci si mohou pomocí PhotoMath velmi rychle zjistit, jaký je rozdíl mezi funkcemi, průsečíky s osami, můžeme jim klást otázky typu „proč“ a oni mohou nalézt odpovědi z grafů funkcí. 

Můžeme po žácích chtít, aby vymysleli sami funkci, která bude např. klesající a bude mít průsečík s osou yv bodě 5. Žáci si pomocí aplikace velmi rychle ověří správnost/nesprávnost své funkce.  

Při použití aplikace PhotoMath na lineární funkci jsou aplikovány následující digitální kompetence: 

  • využití a zapojení – žák používá aplikaci k vytvoření grafu funkce
  • efektivita a inovace – využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce (nové postupy, snadné vytvoření grafu funkce)
  • přínos a vývoj – seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy (zhodnocení postupů, posouzení vlastní funkce – představa o funkci versus realita grafu funkce) 
  • informace a komunikace – komunikace ve třídě, sdílení obrázků grafů pomocí digitálních technologií  

Z pohledu SAMR modelu záleží na učiteli, jak hodinu pojme. Může zůstat u vylepšení výuky, nebo výuku i proměnit. Náhrada prostředků je evidentní, rozšíření možností rovněž. Zda učitel mění cíle, je již na něm. Zadáváme žákům úkoly, které bez technologie nelze splnit? Nebo jim dáváme úkoly a aktivity, které jim umožní splnit právě až technologie?

Hezký den, Kateřina