Příjemné popovídání v kruhu

Asi bych nejdříve měla vysvětlit nadpis. Vím, možná bych měla použít něco jako „komunitní kruh“ apod. Ale protože jsem si téměř jista, že nedodržuji všechna pravidla „jak by to mělo být“, raději si naše povídání každé pondělí ráno a v pátek poslední hodinu (+ podle potřeby a učiva) pojmenuji po svém.

Pravidla

Zavedla jsem pravidlo právě pro páteční kruh – pokud něco chválíme/kritizujeme, oslovujeme konkrétního spolužáka, díváme se na něj. Oslovený za pochvalu poděkuje.

Používáme figurku Povídálka. Toho si posíláme, abychom nikoho nepřeskočili a každý měl možnost mluvit. Také to výrazně omezuje různé skákání do řeči a okamžité dohady a vykřikování.

Poslední naše pravidlo (chodíme teprve měsíc do školy!) je, že mluvení není povinné. Kdo nechce, pošle prostě Povídálka dál bez komentáře.

Dnes jsem byla mile překvapena

Protože uběhl právě měsíc od našeho nástupu do školy, žádala jsem děti, aby shrnuly, co nového se už naučily od vstupu do školy. Většinou se ozvaly novinky, které jsem očekávala – číst nová písmenka, psát číslice apod.

I já jsem se ke každému dítěti vyjádřila – tentokrát jsem komentovala jejich pokroky, jaké udělaly v chování a jednání. Vychvalovala jsem klidnou a soustředěnou práci, plnění povinností a dodržování pravidel. Jako výstup jsem zvolila 5 „smajlíků“, které jsem dětem tiskla do „žákovské“ a spolu s komentářem předávala (nebo také některého škrtla).

Po dokončení hodnocení jsem vyzvala děti, které by se chtěly vyjádřit k tomu, co v kruhu zaznělo. Nečekala jsem nějaké hluboké myšlenky… Jaké bylo mé překvapení, když si děti postupně (bez Povídálka) začaly předávat slovo, otáčely se na sebe a přidávaly další komentáře k mému hodnocení.

A když nakonec některé děti vyjádřily spolu s komentářem i podporu chlapci, který má výrazně velké problémy se svým chováním, byla jsem téměř dojata. FUNGUJE TO!