Netradiční hudební nástroje a zpěv – účinky alikvótních tónů

     Vyšlo již mnoho knih Zdeňka Šimanovského, Vlastimila Marka a dalších autorů, o uklidňující a léčivé moci zvuku a prvků muzikoterapie.  Mne zaujalo pár jiných nástrojů než známější didgeridoo nebo tibetské mísy, a to v USA velmi populární HAPI DRUM (jde o několikatónový melodický kovový buben s alikvotními frekvencemi, dá se vyrobit i podomácku… A taky další nástroje (dostupnější), jako třeba BRUMLE, KONCOVKA, a ten nejdostupnější a nejpřirozenější nástroj – LIDSKÝ HLAS (v tomto článku uvedu i youtube odkaz na alikvótní pěvecký sbor a velmi podnětnou interpretaci Dvořáka !. Jinak uklidňující síla hlasu na novorozence je známá, méně už je známé využití vlastního hlasu pro relaxační techniky a pozitivní vliv u čtení polohlasem spolu s dětmi – více o čtení s dětmi v mém článku blogu: ZDE ).
Další článek na souvidející téma, je o prevenci tzv. burn-out syndromu (vyhoření) : TADY.

     Zde na portále jsem k tomuto tématu našel v sekci wiki, heslo Muzikoterapie. Pro nás co se zde teprve rozkoukáváme: byl jsem překvapen kolik článků na tomto portále je při zadání slova „muzikoterapie“ do místního vyhledávače nahoře uprostřed (nutno pak myší překliknout pod okýnkem, na kolečko (Hledej) „na portále“ – najde všechny zmínky na celém tomto portále, nikoli jen články v jedné sekci.

Při zadání slova „muzikoterapie“ do googlu, lze objevit mnoho specializovaných webových stránek, věnujících se této velmi přínosné metodě a jejím uplatnění i ve školách.

 

OHLEDNĚ TIBETSKÝCH MÍS a jejich využítí pro děti na MŠ,ZŠ,ZUŠ i SŠ, viz článek blogu: - TADY.

Články i knihy Vlasty Marka o vlivu alikvótních tónů (na rozdíl od mnoha „západních“ nástrojů s temperovaným laděním,  jsou zdarma dostupné přímo od autora na jeho blogu:

http://blog.baraka.cz/category/hudba-jinak/

http://www.youtube.com/watch?v=hCvpbe0NLIg&feature=related

http://www.cestyksobe.cz/hoste-ve-studiu/hoste-ve-studiu/57.html

(na tom posledním odkaze cestyksobe – od 5 minuty 30 sec., říká V.Marek jak uvolňovat hlasivky a zavýt si společně jako vlci (či vlkodlak z filmu o Harry Potterovi  😎 ) …lze to využít např. KAŽDÝCH 20 MINUT VE TŘÍDĚ K UVOLNĚNÍ NAPĚTÍ U DĚTÍ… a také vysvětluje proč se tolik dětí stydí zpívat…. . V 18 minutě videa, V.Marek vysvětluje jak zpěv pomáhá odstraňovat psych.bloky, koktavost, hyperaktivitu apod.  A dále, v 19min 40sec. uvažuje o vlivu nezpěvnosti našeho národa na pokrok celé společnosti a srovnává dnešní přístup škol s daleko pokrokovější dobou Temna Jiráska, kdy byli Češi konzervatoří Evropy…).

Zajímavá diplomka na téma relaxační hudba, je: http://is.muni.cz/th/53070/ff_m/Mgr.diplomka.txt
– v ní je zmínka o Vlastu Markovi a muzikoterapeutce Kabošové při srovnávání hudby na netradiční nástroje versus „západní“ klasické nástroje a hudba:
„Marek i Kabošová se ve svých tezích nechávají strhnout k tomu, že srovnávají nesrovnatelné.
Totiž estetickou a kulturní hodnotu hudby artificiální, se kterou nejsou příliš obeznámeni, a
relaxační, harmonizující, motivační a terapeutickou hodnotu hudby new age. Pochopitelně také
evropská artificiální hudba může za jistých okolností plnit tyto funkce, ale hudba new age je
komponována primárně k těmto účelům. Její vlastní kognitivní reflexe skutečně vidí
v temperovaném ladění odklon od léčivých tónů hudby, ale tato skutečnost byla způsobena
celkovým historickým, sociologickým a filozofickým kontextem dějin. Současný světový
filozofický vývoj je oproti tomu harmonizující hudbě velmi nakloněn, není však možné popírat
staré skutečné umělecké hodnoty ve jménu nové filozofie.

Dalším Markovým kontroverzním názorem je teze, že znalost hudební
teorie a dějin západoevropské hudby je zásadní překážkou pro tvorbu a dokonce i pro poslech
léčivé, harmonické hudby. Podobný názor zastává také Svatava Kabošová (viz kapitola 3.1.1.)
Existuje celá řada lidí s vysokoškolským hudebním vzděláním, kteří poslouchají a obdivují
hudbu new age, mají výborné povědomí o jejím světovém i domácím repertoáru, a dokonce relaxují
a meditují při jejím poslechu. V praxi jsem se dosud nesetkala s případem, kdy by zmíněné
vzdělání bylo překážkou. Zajímavá je však skutečnost, že danou tezi vždy vyslovují pouze
hudebníci, kterým hudební vzdělání chybí.“

 

    Pojďme tedy konkrétně k netradičním nástrojům:

hapi-drum-originalNejprve Hapi drum, který mne skutečně zaujal:

Pokud by někdo dokázal vyrobit HAPI DRUM (návody na netu snad jsou), myslím že by se našli odběratelé (z USA to ale vyjde na cca 7000kč, dá se to vyrobit daleko levněji z prázdné malé propanbutanové láhve! (viděl jsem na vlastní oči, zvuk byl úžasný… … a MOHL BY TO BÝT podle zkušeností muzikoterapeutů s alikvotními tóny I LÉK (nejen) NA DĚTI HYPERAKTIVNÍ apod.

     Hlavní pedagogické plus vidím však u dětí v možnosti střídání nástrojů během výuky „toho svého hlavního nástroje“. Nejenže je to víc baví, než jen sedět 45 minut jako ve škole…., ale vypěstujeme v nich tak zájem o hudbu a kreativitu, sebeprezentaci, a nestydění se že zahraju nebo zazpívám něco falešně !!! Mimochodem u těch HAPI DRUM, prakticky nejde hrát falešně ani není nutné se složitě na to učit. Je to naladěno do tzv. pentatoniky, takže všechny tóny tvoří soulad ! Existují i různá ladění hapi drumů (pro doprovod písniček v dané tónině), třeba v D dur, v A mol apod.

     Pokud si Hapi drum chce někdo vyrobit, tak návod lze vygooglovat, základní informace lze najít např. tady:


http://www.hapitones.com/

     Ukázky tónu vyluzovaných na Hapi drum (je jich na youtube přehršel…)  :

http://www.youtube.com/watch?v=SvRgpalhXSE&feature=related

 

Zajímavá je i BRUMLE (pořídil si ji jeden můj žák, který z ní byl velmi nadšený a seznámil mne tak s tímto hejblátkem 🙂 , vyplynulo z toho, že nejlépe zní brumle pokud se dotýká zubů (aby zvuk rezonoval z celé hlavy).

Odtud vyplývá, že podobně jako u fléten je vhodné dbát určité hygieny ( omytí flétny či brumle, pokud někdo nemá svou vlastní…).

 …dostupná je brumle v ceně okolo sto korun…    Brumle

     Ukázky hry na brumli na youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=SqqZc8THIpM

 

 

V některých školách už začínají používat jiné netradiční nástroje, jako je třeba píšťala „KONCOVKA“ :    ruzne koncovky


http://www.navratkoncovky.cz/html/skoly_1.html

Základem práce je především prožitková hra jedince v kolektivu na koncovky (staroslovanské bezděrové píšťaly a další přirozeně ladící hudební nástroje jako jsou např. brumle, didžeridy a znějící misky).Výše uvedený odkaz  = ojedinělá interaktivní hudebně pohybová dílna pro žáky i pedagogy škol všech stupňů s prvky aktivní muzikoterapie a rozvojem emoční inteligence (…tedy nejen psychologicky podle D.Golemana, ale i HUDBOU působíme na žáky a oni na sebe navzájem…).

 …intuitivní přirozené muzicírování obnovuje v těle vnitřní harmonii, odstraňuje psychické bloky, čistí a doplňuje životní energii poslechem a především zpěvem i hrou na přirozeně ladící nástroje.

Staroslovanské Koncovky, brumle, didžeridy, bubny, znějící mísy, flétny, zpěv i kytara vytvářejí hudbu plnou alikvotních (vyšších harmonických) tónů, které dodávají tělu a mysli chybějící frekvence a startují procesy harmonizace, klidu, míru, zdraví, pokoje a pozitivní pospolitosti.

 

        Nástrojem nejpřirozenějším člověku, je lidský hlas. Byl jsem překvapen, že existuje v ČR i Alikvótní sbor, zde je ukázka (sbormistr Jiří Staněk, sbor zpívá Going Home Antonína Dvořáka)  :

http://www.youtube.com/watch?v=U24nRxc4fXk&feature=related

(není nad to působit uklidňujícně na sebe navzájem, zvláště v dnešní uspěchané a stresem prolezlé civilizaci…, kdy málokdo umí skutečně odpočívat a relaxovat, a furt se za něčím nesmyslným honíme…)

 

Systematicky se již dlouhá léta u nás věnuje využití prvků muzikoterapie Zdeněk Šimanovský. Jeho knihy jsou vydávány v reedicích…

http://obchod.portal.cz/search.asp?EXPS=%8Aimanovsk%FD%2C+Zden%ECk&SearchType=all

 
Největší výhodou (kromě relaxačně-terapeutického vlivu)  je, že na tyto jednoduché nástroje není nutné se dlouze učit, a zvládne to většinou i handicapované dítě. Ale díky hravosti a snadnosti to může přilákat většinu dětí všech věkových kategorií…

 

Zajímavé diplomové práce na téma Muzikoterapie ve školní praxi, lze najít zadáním klíčových slov do googlu: Muzikoterapie diplomová práce.

Některé informace jsou i v knize „Antistresový program pro učitele“ od C.Hennig,G.Keller (němečtí psychologové).

 

      Máte-li vlastní zkušenost, nebo uvažujete o vyzkoušení nějakého podobného nástroje, podělte se v komentáři. 🙂 . Vítané jsou pak zvláště komentáře pod blogem – třeba o zkušenostech s vlivem některých prvků muzikoterapie na odbourávání stresu,přepracování a vyčerpanosti pedagogů…