Tak to je kardinální problém, předně umístění musí být univerzální – předpokládám, že si pořizujete tabuli do třídy – běžné, dávat ji do počítačovky je holý nesmysl, popřípadě se zřizují „multimediální učebny“ to znamená normální učebny, kam se děti pouštěj jen s učitelem a děti se na výuku v nich těšej jako na trojhlavý tele v obludáriu, takže je prvních 10 minut uklidňujete a pak se teprve učí. Navíc se tyto učebny pečlivě zamykaj, o problémech se sháněním klíčů do takovýchto pracovišť se ani nebudu zmiňovat.
Při rozhodování, kam dáme tabuli, bylo rozhodnuto, že to musí být třída běžná, kde žáci tráví i přestávky a která je otevřená po celý vyučovací čas, přeci výhledově by chtěl interaktivku ve třídě každý, tak ať si zvykaj.
Z toho plyne první zásadní kritérium – blbuvzdornost: Tabule by měly být odolné vůči mechanickému poškození, tady boduje activboard – do gelového povrchu smártů jde to kružítko zapíchnout opravdu lehce, co se týče omyvatelnosti, jsou na tom oba tři systémy (smárt, aktiv a ostatní) takřka stejně, jen pohlídat učitelky, aby na projekční plochu nepsaly normálním fixem.
Hrozně jsme řešili, jak ochránit dataprojektor, který si u starších instalací jen tak visí ze stropu, či u těch novějších je na krátkém rameni. Nakonec jsme „zariskovali“ a nechali jsme ho nechráněný a, světe div se, zatím jsme žádné mechanické poškození od rozjívených žáků u jedenácti tabulí nezaznamenali.
Co s normální tabulí? Nespoléhejte na to, že interaktivka nahradí normál tabuli, ne každý s ní umí a chce pracovat. Ne vždy se hodí svítit dětem do obličeje, když jim to můžu načmárnout na tabuli a při představě, že mi žáci zíraj 5 hodin na přesvícený plátno (interaktivku) mne jímá hrůza. Řešili jsme to umístěním interaktivní tabule pod klasickou keramickou tabuli, takže u místností s vysokým stropem stačilo zvednout keramiku dostatečně vysoko, abyste odhalili interaktivku a mohli zaprezentovat. U novějších instalací, kde je daťák spojený s tabulí ramenem tato možnost odpadá, takže volíme ze tří možností:
- Umístit tabule vedle sebe – většina z nás je odkojena frontálním vyučováním a pro prezentaci či interaktivní práci s tabulí na něm neshledávám nic závadného. Pravda, někdy zjistíme, že máme příliš úzkou třídu a obě tabule se bez úprav vedle sebe nevejdou, ale určitě máte šikovnýho školníka, či fyzikáře, kterej vám s vymejšlením, jak to vyřešit, pomůže.
- Dát tabuli na druhou stranu třídy – takže učitel na ni pěkně uvidí :-), ale žáci se budou muset otočit. Nu což, trocha tělocviku u našich zhejčkanejch dětí nezaškodí, ale je otázka, jak moc efektivní je připravovat hodinu, tak že se studentíci budou muset otáčet. Nebo volit netradiční rozmístění lavic, to si ale musí každý učitel rozmyslet sám. Bohužel ztrácí se s tím efekt univerzálnosti – každý předmět potřebuje své, matika si v podkově moc nelibuje na rozdíl od angličtiny a podobně…
- Extrém je, dát tabuli na boční stěnu, na kterou vlastně nikdo pořádně nevidí. Výhodou je, že si zacvičí všichni – žáci i učitel, neboť čas od času je potřeba ovládat počítač jinak, než z tabule, čímž se dostáváme k dalšímu kritériu.
Vzdálenost od počítače doporučuju co nejkratší. Nikdo z nás si asi v pobíhání mezi tabulí a počítačem za pronášení hlášek o zatracených klumprech nelibuje, takže volte s rozmyslem. Záleží na umístění tabule a jejím spojení s počítačem či dataprojektorem. Je zase několik variant od USB, sériové porty, po infraport či wifi. Názor staromilce – USB co nejkratší, při vzdálenosti nad 5 metrů (skoro každá instalace) je potřeba repeater, což instalaci prodraží o cca pár stovek, ale zase to bude stabilní, jen uklízečky maj asi v popisu práce tyhle kabely rozpojovat a pak se docela divíte, že pera nepíšou, ať tlačíte, jak chcete.
Viděl jsem i řešení pomocí bezdrátu, fachalo to velice pěkně, akorát zvuk se trochu kousal a při psaní pera nestíhala, pokud se rozhodnete, ať už z jakéhokoli důvodu, pro bezdrátové řešení, nechte si ho nejdříve předvést. Nic to nestojí a můžete se vyhnout blamáži.
Samozřejmě, že moje veškeré úvahy vycházejí z toho, že ve třídě máte stabilní comp a notebooky si nosíte jen na to, abyste vypadali in.
Při instalaci interaktivka – notebook, jako primární počítač zase platí úplně jiná pravidla, ale o těch asi někdy příště.
Václav Fišer – manažer projektu Učíme interaktivně 2. Stupeň
ZŠ Komenského ul. Trutnov