V současnosti se s interaktivníma tabulema roztrhl pytel, člověk pomalu neví, co by si vybral, a tak mnohdy sáhne po tom, co se mu zdá nejlepší = nejlevnější. A pak bohužel moc spokojený není a stále si říká, kdybych já věděl tenkrát, co vím dnes…
V zásadě se uživatelé interaktivních tabulí dělí na tři tábory smártborďáky a aktivborďáky – mezi nimi panuje vztah vskutku nevraživý a ty ostatní (co si většinou říkají, kdybych já to věděl…).
Zásadní rozdíl mezi základními antagonistickými skupinami je používání pera (activboard) a nepoužívání pera (smartboard). O tom, který systém je vhodnější pro výuku na kterém stupni, je tolik teorií a argumentů používaných oběma stranami k prosazení vlastní hypotézy, že nemá smysl se tím moc zabývat. Na rovinu? My jsme se rozhodli pro aktivy jen na základě antipatií k obchodnímu zástupci smártů. Jelikož používáme aktivboardy od roku 2003, mohu říci, že jsme s nimi spokojeni a asi bychom k jinému systému nepřecházeli. Zvláště po tom, co activboard pořádně zahejbal s ovládacím softwarem a dohodnul se se smártama, že si vzájemně budou moci číst materiály vytvořené pro druhou platformu. A opravdu to funguje.
Aktiv je totálně “blbuvzdorný“, samozřejmě pokud není učitel trotl a neodnese pera, funguje bezchybně i v duálním režimu, kdy mohou pracovat 2 žáci najednou. Nový program je velice intuitivní (i smárťáci se s ním v některých případech smířili), takže není problém si materiál pro hodinu vytvořit. Ale co když chce učitel pouze použít materiál již vytvořený někým jiným, popřípadě si takový materiál pouze upravit pro vlastní potřeby?
Pro smárty existuje materiálů hafo. Ale s aktivama to bylo horší, až do nedávna.
V současnosti máme tabulí po škole 11 a tím rozhodně nekončíme. Je sice pravda, že na základě našich zkušeností a zapálenosti vzniknul jeden z projektů na tvorbu interaktivních materiálů pro aktivy, ale proto rozhodně neříkám activboard forewer. V našem případě je to projekt zveřejněný na stránkách www.ucimeinteraktivne.cz, kde můžete najít cca 1000 materiálů nejen od učitelů, ale v budoucnu i od žáků.
O tom, jak by měl takový materiál vypadat, někdy příště.
Vašek Fišer
manažer projektu Učíme interaktivně 2. Stupeň
ZŠ Komenského ul. Trutnov
www.zskomtu.cz
Mgr. Pavlína Hublová
28.2.2011 at 13.05Děkuji za osvěžující „blogový“ styl psaní a pěkné shrnutí nabídek IWB (tedy těch nejrozšířenějších).
Petra Boháčková
28.2.2011 at 15.57Jsem ráda, že poznávám jednoho z tvůrců mého oblíbeného webu Projektui.cz 🙂
Janek Wagner
16.3.2011 at 10.42V článku na České škole jsem vyjmenoval technologie a 25 výrobců IWB, kteří jsou na českém trhu http://www.ceskaskola.cz/2011/02/jan-wagner-interaktivni-tabule-v-roce.html. Dva největší výrobci SMART a Promethean nabízejí uzavřené systémy propojené ovládacím SWQ, ve kterých jsou příslušenství vesměs předražené. Jejich duopol, o který se nyní snaží, vyplývá z katastrofálního propadu jejich akcií na burze v posledním roce. Ten samozřejmě souvisí s nabídkou ostatních výrobců, která je cenově přístupnější a v řadě ohledů i modernější.