Učím na 1. stupni ZŠ a již druhým rokem mám možnost využívat ve své třídě interaktivní tabuli. Je to systém eBeam, který vytvoří interaktivní plochu z bílé fixové tabule. Můj vztah k této pomůcce byl zpočátku rezervovaný, ale postupně jsem objevila, jak velkým pomocníkem může být.
Nejprve jsem ji začala využívat v hodinách anglického jazyka. Našla jsem několik velmi dobrých materiálů – nakladatelství, jehož učebnice používáme, má vytvořenou řadu interaktivních CD a také jsem zapátrala na internetu /rvp.cz,www.veskole.cz/.
Dle mých zkušeností není dobré pracovat s tabulí celou hodinu. Především pro menší děti je třeba aktivity častěji střídat. V hodinách angličtiny se mi nejvíce osvědčily úkoly zaměřené na procvičování slovní zásoby. Žáci s podporou pohyblivých obrázků ochotněji opakují slovíčka a také aktivity s různým typem přiřazování nebo třídění jsou velmi užitečné. Hodiny cizího jazyka mají navíc tu výhodu, že počet žáků je nižší než v ostatních hodinách, tudíž se děti mohou rychleji střídat.
Postupně jsem interaktivní tabuli zapojovala i do mých dalších hodin. Ukázalo se, že bude užitečná i pro procvičování gramatiky v českém jazyce. Dnes je řada programů k tomu určených. Jejich využití volím především v úvodu hodiny – jako tzv. gramatickou rozcvičku. Lze je použít i jako ústní zkoušení např. pro žáky s dysgrafickými problémy.
Vlastivěda se díky propojení interaktivní tabule s internetem stala mnohem plastičtější. Třída může shlédnout veškerou obrazovou dokumentaci, kterou internet nabízí. Mohu použít scény z filmů, dokumenty atd. Prezentace k jednotlivým tématům, které si postupně utvářím, poslouží nejen mně, ale i mým kolegům.
Práce s interaktivní tabulí je bezesporu motivační prvek, ale pokud bych ji užívala příliš často, přestane tato motivace na žáky působit. Myslím, že nejlépe bude volit tzv. zlatou střední cestu aneb VŠEHO S MÍROU.
Miroslava Sedlárová
22.2.2011 at 19.56Ano, souhlasím. Mám stejné zkušenosti.Já interaktivní tabuli využívám především, když žákům potřebuji látku vysvětlit. Tím, že si mohou vše osahat,zapojují všechny smysly se nám daří s čím bychom se jinak docela trápili. Kombinuji tyto hodiny s pracovním listem, kde společně zaznamenávají ti řáci, kteří zrovna u tabule nejsou. Zastávám také názor, že všeho s mírou.
Mgr. Pavlína Hublová
22.2.2011 at 21.40Děkuji za tento příspěvek.
Souhlasím s tím, že není dobré pracovat s interaktivní tabulí celou hodinu. Dokonce si dovolím tvrdit, že to ani nejde, pokud chceme, aby byla hodina atraktivní a přínosná pro žáky. Je třeba, aby byli žáci aktivní, a toho prostým „koukáním se“ nedocílíme.