K čemu to Digifolio je?

To je otázka, se kterou se kterou se setkávám celkem často. Rozhovor se většinou odehrává následovně:

„Co teď vlastně děláš?“

„Pomáhám s rozvojem digifolia a učím o tom svoje studenty.“ (nebo něco v tom smyslu :-))

„Digifolia? Co to je?“

Vysvětlím v duchu předchozích kapitol tohoto blogu…

„No zní to dobře, ale na to já nemám čas…“

            A jsme u toho. Z nějakého důvodu vzniká často dojem, že Digitální portfolio je především žrout času. Pro některé lidi je počítač obecně žrout času a statistiky zejm. o mladších uživatelích jim často dávají za pravdu. Názor jiných – a já se s nimi ztotožňuji – říká, že počítač je nástroj jako jakýkoliv jiný a je pouze na nás jak účelně jej budeme využívat. Digifolio je na tom podobně.

            Je třeba si říci na rovinu, že počáteční časová investice se může jevit nadměrná. Například v porovnání s obsluhou mailu nebo chatu. I když… představme si, že pokaždé, když máme nový materiál nebo jen informaci (pro studenty, pro kolegy, pro vedení, apod.), pošleme jej vybrané skupině mailem. Pokaždé musíme otevřít mail, zadat vybrané uživatele, přiložit danou informace (soubor) a poslat. Pokaždé! Jinak se nikdo nic nedoví. Vstoupí-li do cílové skupiny nová osoba, musíme ji nejen přidat do svých kontaktů, ale chceme-li jí zpřístupnit relevantní předešlé materiály, musíme ji poslat vše, co jsme doposud poslali ostatním. A to se s každou další osobou opakuje znovu a znovu…

            Počáteční časová investice do Digifolia – vytvoření pohledu, setřídění, uložení a prezentace obsahu, nastavení přístupů skupinám uživatelů – je sice podstatně větší, než založení mailu, ale většina výše uvedených peripetií se posléze redukuje na minimum. Ano, nově přistoupivší osobu musíme i v Digifoliu přidat do uživatelské skupiny… a toť vše. Všechny předchozí materiály a informace jsou jí okamžitě dostupné, když přidáte novou položku, všichni ji ihned mají k dispozici. Žádné posílání mailů sem a tam. Chce-li se vám někdo k věci vyjádřit, může tak učinit přímo v komentářích dané položky nebo zahájit na dané téma diskuzi ve fóru.

            Mohly by následovat příklady, kterak portfolio ušetří čas nejen při spolupráci s ostatními, ale i v samostatné práci uživatele, nicméně o tom jsme již mluvili v dřívějších kapitolách Digiblogu, kde se také nachází nejedna odpověď na úvodní otázku. Ale pakliže jste uvedené příspěvky nečetli, mám jednu novou odpověď: „Digifolio šetří čas!“