PRVNÍ KILO DUMŮ JE NA SVĚTĚ

Jen několik dnů, možná jen hodin chybí do okamžiku, kdy se na tomto místě objeví jubilejní 1 000. digitální učební materiál (DUM). To je dobrá příležitost k ohlédnutí, co tato forma prezentace aktivit učitelům  přinesla. Zároveň i zavzpomínat, jak celý nápad vznikl a byl v tak krátké době úspěšně realizován.

Je tomu jen 20 měsíců, kdy jsem v roli krajského koordinátora portálu rvp.cz poprvé slyšel o záměru pracovníků Metodiky I. Petera Sokola a Ondry Neumajera, vytvořit prostor k prezentaci materiálů pro učitele v elektronické podobě. Tehdy ještě projekt neměl svůj dnešní název. Nápad vznikl jako systém zrychlující a zjednodušující cestu nápadů od autora příspěvku k jeho vystavení na webu. Dosud ta cesta trvala několik měsíců, což se zvláště u námětů s aktuální tématikou ukázalo být jako vážná překážka zájmu spolupracujících učitelů. Veřejná prezentace nové formy se konala loni v únoru v Brně a od té doby se začal narůstat počet zveřejněných příspěvků. Protože v náplni práce koordinátora bylo shánět autory, cítil jsem potřebu zkusit si také roli autora DUMu osobně. Poslal jsem několik přípěvků a zkusil si celý proces zadávání, recenze až po zveřejnění. Podal několik připomínek k systému, naučil se hodnotil zveřejněné příspěvky hvězdičkami a napsal k některým svůj názor do diskusního fóra za příspěvkem.

Prostor pro ukládání učebních materiálů dal autorům možnost vkládat své příspěvky  bezprostředně a s maximální možnou časovou ztrátou. Následovala  jednoduchá recenze a zveřejnění. Konerčnou fází byla finanční odměna autorovi příspěvku.  Sleddovanost portálu v části DUMů ukázala, že materiály zde zveřejňované jsou dobře přijímány uživateli. Postupným vylepšením se osvědčil i systémem jejich třídění s možností jednoduchého vyhledávání a vytisknutí materiálu pro použití ve výuce. Předností  je možnost komunikace mezi uživatelem a autorem, formou hodnocení hvězdičkami, nebo přímým diskusním vstupem za příspěvkem.

DUMy jsou stále ještě novým a neustále se vyvíjejícím produktem, a proto mají jistě také své problémy. Je to jejich obsahová i metodická nevyrovnanost. Vedle zdařilých, jsou zveřejňovány i ty méně zdařilé. Recenzent při posuzování příspěvku autora upozorňuje na chyby, ale nijak ho nevede a neradí mu, jak příspěvek změnit. DUMY jsou zatím, bohužel, většině učitelské veřejnost málo známým pojmem a jen okrajově využívanou možností jak obohatit vlastní výuku. Je na učiteli-uživateli, jak s převzatým materiálem dále naloží. Zda ho upraví, rozšíří či zkrátí, aby vyhovoval jeho představám a podmínkám výuky v konkrétní třídě, v dané vyučovací hodině.

Nevím, který autor se stane oslavovaným autorem 1000. příspěvku.  Ale už dnes mu k jubileu upřímně gratuluji. A děkuji skupince nadšených inovátorů, kteří toto zajímavé dílko vymysleli a v tak krátké době zajistili jeho realizaci a solidní kvalitu. Navíc jsou permanentně přístupni připomínkám a návrhům učitelů kdalším změnám a  zlepšením. A tak si nakonec dovolím dopustit několika zvolání:

Ať žije první kilo DUMů!

 A ať se to druhé kilo završí co nejdříve a v ještě lepší kvalitě!  

Ať se objeví další  a noví autoři, kteří se nebudou bát dát své nápady k užívání ostatním učitelům a tím naplní poslání a smysl tohoto užitečného místa na internetu.